The life journey

Empangan Tekala

Posted by hamydy on 16, May 2009

DSC00977 DSC00978DSC01001 DSC00992

Empangan Tekala yang terletak di hulu langat merupakan pot pancing yang ramai jugak peminatnya. Ramai yang memancing di kawasan tasik ataupun kawasan tebing berbatu yang jauh dari kawasan empangan. Kawasan empangan ini adalah kawasan larangan. Jadi tak ramai yang berani datang kesini. Namun bagi pemancing ikan toman, kawasan yang paling hampir dengan empangan merupakan kawasan yang paling banyak terdapat ikan toman.

Pada 4 Januari 2009 yang lepas aku mencuba kawasan empangan ini dengan adik aku yang sudah biasa memancing ikan toman. Umpan berupa hati ayam. jika menggunakan umpan hidup seperti anak keli. Bagi umpan hati ayam, ikan toman yang dapat tidak la besar seperti menggunakan umpan anak keli hidup, namun itu pun dah dikira ok.

Untuk memancing anak toman ni kita kena pandai lehat kumpulan ia bergerak. kalau tiada maka berjam-jam la tunggu. Bayangkan dari 10.00 pagi hingga 4.00 petang cuma dua kali sahaja kami berjaya mengesan kumpulan anak toman ini, pertama pada jam 11.00pagi dan kedua semasa jam 3.00 petang. Semasa kumpulan anak toman ini berjaya dikesan dengan kelihatan buih2 kecil yang banyak maka ketika itula senang umpan disambar. Letak jer umpan terus disambar. pada masa ini letakkan semua pancing yang ada dan bertindak dengan cepat.

Hasilnya kami berjaya mendapat lebih kurang 20 ekor ikan toman yang bersaiz sederhana.

Kenangan Ngeri ketika Memancing Di Empangan Tekala Ulu Langat

Selepas jam 4.00 petang ketika kami sedang asyik memancing tetiba kedengaran deruman bunyi ekzos motosikal. Bila kami toleh kami dapati ada 2 biji motosikal menghala datang kearah kami. Motosikal tersebut berhenti kira2 50 meter dari tempat kami memancing. Saya lihat seorang lelaki turun dari motosikal membawa selaras senapang. Muka dan bentuk fizikal lelaki tersebut dan 2 lagi rakannya seperti orang tempatan atau orang asli. masing2 membawa selaras senapang, Mereka mendekati kami, tiba2 mereka bertanya..” banyak dapat ikan?” saya pun jawab ” boleh la tahan”.

Org asli tu pun berkata..”kami datang nak tembak ikan”.. oo rupa-rupanya  senapang yang mereka bawa tu senapang ikan. hahahaa saja bat suspen. Sy tg mereka mula masuk dalam air dan  menyelam tak jauh dari tempat saya memancing iaitu kira2 100 meter.

Tetiba terdengan mereka menjerit dan keluar dari air.. “mayat!!!…Mayat!!!…Mayat!!!.. saya pun meninggalkan pancing dan menghampiri orang asli. Mereka menerangkan kepada saya keadaan mayat tersebut. Kemudian mereka membawa saya melihat lokasi mayat tersebut. Saya dapati mayat tersebut sudah berbau busuk dan terdampat di tepi tasik. Setelah berjaya mengambil gambar saya pun beredar pulang ketempat memancing.

Kebetulan ketika itu datang lagi 2 orang pemancing baru. Salah seorang bernama Mohamad. orang asli pun berkata telepon polis. tetiba mohamad berkata dia ada no rakan cop. so dia pun call polis. orang asli yang jumpa mayat terus beredar pulang.

setelah beberapa minit polis peronda tiba. dia bertanya siapa yang call. si mohamad jawab yang dia yang call polis. so polis tersebut menasihatkan kami supaya hanya mohamad sahaja yang dibenarkan bercakap. Lebih kurang jam 5 lebih anggota polis yang lain pun datang dengan trak dan boat.

Antara wartawan yang  datang awal ditempat kejadian adalah bernama, nan yang siang pau. setelah sekian lama baru la tempat tersebut di datangi oleh ramai orang dan wartawan yang lain. Pihak polis terpaksa buat garisan polis untuk mengelakkan orang ramai datang terlalu hampir.

setelah di soal siasat oleh inspektor saya dan adik dibenarkan pulang. mana kala Mohamad dan rakannya diminta beri keterangan di balai polis yang terdekat.

Ikan toman yang saya dan adik tangkap akhirnya kami beri pada mohamad dan rakan2. tak jadi nak bawak balik bila teringakan mayat tersebut.

Menurut penjaga empangan yang juga turut berada disitu, katanya beliau sudah banyak kali melihat kes bunuh dan buang mayat kat empangan ini. biasanya kalau mayat tersebut hanyut ketengah tasik, mayat tersebut akan hilang di makan ikan.

ngeri jugak bila dengar cerita beliau. oleh itu lokasi yang kami memancing ini biasanya waktu malam tiada org yang datang memancing. Bahaya. siang hari boleh la.

itula pengalaman memancing yang jumpa mayat.