The life journey

Kembara Kehidupan

Archive for the ‘Kesihatan’ Category

Info2 Kesihatan

Broga Hill ~ Singgah Sahur 2015

Posted by hamydy on 10, July 2015

Broga Hill
Program Singgah Sahur Bukit Broga
Program Singgah Sahur ini merupakan program anjuran Kelab Rekreasi PPUKM yang di ketuai oleh Alif. Alif merupakan Ketua Medic team semasa program Felda Everest yang lalu. Program singgah sahur ini sebenarnya adalah salah satu aktiviti rekreasi trekking dan hiking yang dibuat pada sebelah malam di bulan puasa. Kalau buat bulan lain kita tak panggil la singgah sahur :), kita panggil hiking malam sahaja.

Peserta mula berkumpul di PPUKM sekitar jam 11.45pm, ada yang bergerak terus dari rumah dan ada yang berkumpul di PPUKM untuk buat carpool. Sekitar 1.20am kami sampai di tapak parking, Walau pun malam kereta di parking tetap banyak, rupanya ramai juga yang buat hiking malam ni. Tapi semasa kami mulai mendaki kebanyakan pendaki sudah mulai turun, rasanya mereka bermula awal sekitar jam 10-11mlm. Untuk singgah sahur ni tidak berapa ramai sekitar 3-4 group sahaja yang kelihatan, satu group sekitar 6-10orang. Pintu gerbang masuk ke kaki bukit broga telah dibuat cantik dengan sumbangan dari pihak RHB. Bagus juga kalau ada badan2 koperat yang turut menyumbang untuk aktiviti rekreasi ni.
Broga Hill Broga Hill
Kami hanya trekking dan hiking sehingga puncak 1 sahaja, Sampai di puncak satu sekitar jam 2.00am. Kami bentangkan GroundSheet dan letak makanan yang dibawa. Memandangkan kami akan bersahur di restoran sebelum subuh maka di puncak satu ini kami cuma bersahur ringan2 sahaja. Ada yang membawa Karipap, Roti dan Mc Donald, dan ada yang masak air buat kopi. Sambil makan kami bergambar.

Sekitar jam 3.00am kami mula turun dan kebetulan hujan pula turun, apa lagi basah lencun la kami. Ada yang bawa rain coat dan ada yang tiada. Pergi hiking ni kita kena sentiasa bersiap sedia dengan cuaca. sampai Parking sekitar jam 3.45am dan kami bergerak ke Restoran di Pekan Broga untuk Bersahur.
Broga Hill

Terima kasih kepada semua yang terlibat.

Sekian

Advertisements

Posted in Kesihatan, Riadah Santai | Tagged: | 4 Comments »

Jom Kempiskan Perut

Posted by hamydy on 18, March 2013

Masalah Buncit?

Jom Kempiskan Perut kawan2. Akhir2 ini kurang aktif dan banyak makan membuatkan saya buncit, jadi saya cuba nak kempiskan semula perut saya ni. Jadi surfing2 kat internet, salah seorang rakan saya terjumpa maklumat yang saya pikir berguna dan boleh dicuba. Mungkin anda yang menghadapi masalah yang sama macam saya boleh cuba. Selamat Mencuba.

Sumber : http://www.wikihow.com/Lose-Belly-Fat

There are a lot of annoying gimmicks about how to get rid of belly fat. While there’s no “magic bullet” that will target abdominal fat in particular, this article will explain what causes an expanding waistline, and how you can make the spare tire go away.

Steps

Part One: Jump-Starting Your Metabolism

  1. 1

    Eat breakfast. It might seem counterproductive to eat if you’re trying to lose weight, but studies show that eating breakfast within an hour of waking up keeps your insulin levels steadier and your LDL cholesterol (the bad kind) levels lower.[1]

    • Try to eat your breakfast around the same time each day. If you tend to sleep in on the weekends, eat as soon as you wake up.
    • Consider including protein and high-fiber foods in your breakfast — because they take longer to process than refined sugars and complex carbs, you’ll continue to feel full throughout the morning. Try eggs, peanut butter, and fresh fruit and vegetables.
    • Avoid making sugary cereals, waffles, pancakes, french toast, breakfast pastries, or instant oatmeal the sole focus of your breakfast. If you’re going to splurge and eat something with refined sugars, try to balance it with protein or fiber.
  2. 2

    Decompress. Research indicates that the secretion of cortisol (a hormone your body produces during times of stress) is correlated with an increase in belly fat.[2] Here are some strategies for combating everyday stress:

    • Get enough sleep. Most adults need at least 7 hours of sleep every night to function properly.[3]
    • Set aside time to relax. Even if it’s only 15 minutes on your lunch break, try to find time to simply close your eyes, breathe deeply, and forget your worries.
    • Keep your stressors away from your sleeping area. If you can avoid it, don’t do work or anything stressful in your bedroom. Tell yourself that the area is reserved for rest and relaxation, and resolve to leave your worries behind as soon as you step into the room.
  3. 3

    Aim to take 10,000 steps a day. In a study where a group of men were asked to reduce their daily steps from about 10,000 to less than 1,500 (without changing their diet), their visceral (belly) fat increased by 7% after just 2 weeks.[4]

    • Get a pedometer and try to increase the number of steps you take each day.
    • Take the stairs instead of the elevator. Walk instead of driving.
    • Stand up and walk for 30 steps every 30 minutes. If you have a sedentary job, consider getting a treadmill desk.
  4. 4

    Switch out refined grains for whole grains. In a scientific study, people who ate all whole grains (in addition to five servings of fruits and vegetables, three servings of low-fat dairy, and two servings of lean meat, fish, or poultry) lost more belly fat than another group that ate the same diet, but with all refined grains.[5]

    • Melt fat with grains. A diet rich in whole grains changes the glucose and insulin response in your body, which hastens the melting of fat, and visceral fat, that deep layer of fat, is easier for your body to burn than the subcutaneous fat under your skin (the fat that you can see and grab).
    • Try to avoid “white” grains. For instance, purchase brown wheat bread instead of over-processed white bread, and favor wild brown rice over white rice.
  5. 5

    Drink plenty of water. Studies suggest that consistently drinking water throughout the day can lead to a more active metabolism, regardless of dieting.[6] Additionally, drinking more water helps your body flush out waste and toxins and improves your overall health.

    • Aim to drink an 8-oz. glass of water 8 times per day, or 64 ounces total.
    • Carry a water bottle with you so that you can drink whenever you feel thirsty.
    • Know how to tell when you’re sufficiently hydrated. It’s a slightly gross metric, but you’ll know you’re drinking enough water when your urine runs almost clear. If it’s still yellow, drink up.

Part Two: Exercising for Fat Loss

  1. 1

    Exercise in small bursts. Research shows that interval training, or alternating short bursts of energy with brief resting periods, can improve muscle and build endurance more quickly than traditional exercise.[7]

    • Try sprinting. Run as fast and as far as you can for 20 seconds, then slow to a walk until you catch your breath. Repeat for 10 minutes.
    • Set a treadmill, elliptical or stationary bike for interval training. Most modern exercise equipment can be set to an interval training mode, which will significantly increase the difficulty of the exercise for short periods of time.
    • Go for a quick walk. Fit some exercise into your work day by getting up from your desk and going for a 5-minute power walk. Take long strides and keep a brisk pace, or try going up and down a flight of stairs.
  2. 2

    Skip the crunches — for now. Doing abdominal crunches and sit-ups will build strong muscles, but you might not be able to see them under the remaining belly fat. In fact, doing crunches might actually make your stomach look bigger as you build up thicker abs. Try these exercises to focus on your core muscles instead:

    • Do the bridge. Get into the position for doing a push up/press up. Rest on your elbows and keep your eyes to the floor at all times. Pull your stomach muscles in tight, imagining them going to your backbone. As you do this, your bottom should be down and your back straight. Aim to hold this position for as long as it feels comfortable. During the holding period, don’t arch your back but keep it as straight as possible. If it feels to hard at first, allow your knees to form a resting platform. Aim to hold the position for 30 seconds and repeat this exercise 3 to 5 times.
    • Do squats. Stand with your feet 8-9 inches apart, extend your arms in front of you, and squat your hips backward. Do four sets of 15 to 20 squats, working several minutes at a time.
    • Stretch the sides of your waist. Stand up straight, with your feet hip-width apart. Put your right hand on your right hip, and lift your left arm straight up, so that your palm is facing to the right. Keeping your legs centered, lean to the right and “reach” over with your left arm, stretching your left side. Do 3 to 5 times on each side.
  3. 3

    Ramp up the cardio. Aerobic exercises, which get your heart pumping, burn calories quickly and will facilitate fat-loss all over your body, including your belly. You can’t “spot-burn” belly fat, but it’s usually the first to burn off when you exercise, regardless of your body shape or size.[8]

    • Time your miles. Track your progress by timing how long it takes you to run a mile. As your cardiovascular stamina improves, you’ll notice the time going down.
    • Correct shin splints. If you get painful shin splints whenever you run, you’re probably over-pronating (that is, putting the majority of your weight on the outer side of your foot when it comes down). Look for a pair of shoes designed specifically to help alleviate this.
    • Dont’ overdo it. When you’re first getting into cardio, aim to workout 3 days per week, then build up to 4 when you’re ready. Pushing yourself hard every single day won’t give your body enough time to recover and build up muscle, and could lead to injury.
  4. 4

    Add resistance training. A 2006 study published in the International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism suggests that combining cardiovascular (aerobic) exercise with resistance training is more effective than cardiovascular training alone in getting rid of abdominal fat[9] You can do resistance training with free weights, exercise machines, or resistance bands.

Part Three: Dieting for Fat Loss

  1. 1

    Reduce your calorie consumption. Unless you restrict your calorie intake, you’re not going to lose belly fat. Try out these tips:

    • Remember that it takes a 3700-calorie deficit to lose one pound of fat. That is, you have to either burn off 3700 calories through exercise or eat 3700 calories less than you burn in a week.
    • Aim to lose a maximum of two pounds per week. Losing any more than that can be unhealthy and lead to a cycle of “crash” dieting, in which you rapidly gain back any lost weight.
    • Keep a food diary. Most people tend to underestimate how much they eat in a day. Get an honest assessment of your eating habits by writing down everything you consume for a week. Look up an online calorie calculator, and figure out roughly how many calories you’re consuming in a day. From there, see what you can afford to cut.
    • Try a diet in which you consume 2200 calories (men) or 2000 calories (women) per day. This should cause a deficit sufficient for you to lose one or two pounds per week, depending on your activity level.
  2. 2

    Eat good fats. Studies suggest that a diet with a higher ratio of monounsaturated fats (MUFAs) — such as avocados, nuts, seeds, soybeans, and chocolate — can prevent the accumulation of belly fat.[10]

    • Trans fats (in margarines, crackers, cookies, or anything made with partially hydrogenated oils) seem to result in more fat being deposited in the abdomen, so avoid these as much as you can.[11]
  3. 3

    Get more fiber in your diet. Soluble fiber (such as that found in apples, oats, and cherries) lowers insulin levels, which, as mentioned earlier, can speed up the burning of visceral belly fat.[12]

    • Add fiber to your diet slowly. If you are currently getting 10 grams of fiber a day, don’t jump to 35 grams of fiber the next day. You need to give the natural bacteria in your digestive system time to adapt to your new fiber intake.
    • Leave the skin on your fruits and vegetables. Incorporating more fruits and vegetables into your diet will add fiber, but only if you eat the skin, because that’s where all the fiber is. So don’t peel those apples before you eat them. If you’re eating potatoes, try to leave the skin in the dish (such as if making baked or mashed potatoes) or if you peel them, make a snack out of them, such as baked garlic Parmesan peels. It’s also worth knowing that keeping the skin on potatoes when you cook them will help keep more vitamins and minerals in the flesh. Just don’t eat any parts of skin that are green.
    • Eat more split pea soup. Split peas is a fiber “power food”. Just one cup of them contains 16.3 grams of protein.

Part Four: Measuring Progress

  1. 1

    Calculate your waist-to-hip ratio. Your waist to hip ratio — or the circumference of your waist divided by the circumference of your hips — can be a good indicator of whether you need to lose belly fat. Here’s how to get it:

    • Wrap a soft tape measure around the thinnest part of your waist at the level of your navel. Note the measurement.
    • Wrap the tape measure around the widest part of your hips, where you can feel a bony protrusion about 1/3 of the way from the top of the hipbone. Note the measurement.
    • Divide your waist measurement by your hip measurement.
    • Know what’s healthy. Women should have a ratio of 0.8 or below; men should be at 0.9 or lower.[13]
  2. 2

    Continue to take your measurements as you progress. After you’ve incorporated some of the strategies mentioned above into your lifestyle, keep taking your measurements. Write them all down in the same place so you can see your progress as the inches melt away.

  3. 3

    Weigh yourself at the same time each day. Because body weight can fluctuate depending on the time of day, when you last ate, or when your last bowel movement happened, try to standardize the process by weighing yourself at the same time each day. Many people choose to do it when they first wake up in the morning, before eating breakfast.

Part Five: Staying Motivated

  1. 1

    Join forces with a friend. Trying to lose weight with a partner can help you stay accountable for your actions, as well as giving you an extra incentive to keep exercise appointments. Share your victories together, and discuss solutions to whatever roadblocks you encounter.

  2. 2

    Understand risks associated with belly fat. Losing belly fat doesn’t have to be solely a cosmetic goal; understanding the health issues linked with belly fat can help motivate you.

    • Belly fat is linked with cardiovascular disease, diabetes, and cancer. Specifically it’s the deepest layer of belly fat —the fat you can’t see or grab — that poses health risks. That’s because these “visceral” fat cells actually produce hormones and other substances that can affect your health (e.g. increased insulin resistance and/or breast cancer risk).[14]
    • The fact that they’re located right next to and in between organs in your abdominal cavity doesn’t help. For example, fat next to the liver drains into it, causing a fatty liver, which is a risk factor for insulin resistance, setting the stage for Type 2 diabetes.[15]

Posted in Kesihatan | Leave a Comment »

Taman Saujana Hijau ~ Putrajaya

Posted by hamydy on 28, January 2013

Taman Saujana Hijau
Taman Saujana Hijau Presint 11 ~ Putrajaya
Taman ini merupakan lokasi terbaru yang saya jumpa, sebenarnya taman ni dah ada lama cuma saya jer yang tak tau. Terdetik hendak pergi ke taman ini apa bila terlihat seorang rakan saya post gambar di FB nya. Tengok cantik dan teruja hendak pergi.
Taman Saujana Hijau Putrajaya Taman Saujana Hijau Putrajaya
Taman Saujana Hijau ini terletak di presint 11 Putrajaya dan terletak di atas bukit, Lanskapnya terdiri dari dua buah bukit kecil. Pemandangan memang cantik dan taman ini saya lihat diselenggara dengan baik. Rumput dan pokok2 terjaga dengan baik. Sering kali tempat ini dijadikan lokasi untuk para pengantin bergambar kenangan (Outdoor Shoot)

Bagaimana hendak pergi
Mudah sahaja anda cuma perlu cari jalan menuju ke Balai Polis Persint 11, Jika anda jumpa Balai Polis persint 11 maka anda akan jumpa taman ini. Gunakan Google maps, waze dan GPS, pasti jumpa.

Tak banyak yang boleh saya ceritakan tentang Taman ini sbbnya baru pertama kali datang. Itupun sekejap sahaja, saya sampai sekitar jam 5.00pm jalan2 sekejap dah nak masuk magrib.

Aktiviti yang menarik dibuat disini adalah joging sambil menghirup udara segar.

Sekian..

Posted in Kesihatan, Riadah Santai, Sukan | Tagged: , | 1 Comment »

Latihan Pre Kinabalu – Bukit Gasing

Posted by hamydy on 11, October 2012


Bukit Gasing
Latihan Pre Kinabalu Edisi panas badan ini 6 Oktober 2012 dilakukan di Bukit Gasing. Hanya 2 peserta kinabalu 2013 yang dapat hadir iaitu cik Hafiza dan cik Andrita selebihnya 13 orang adalah peserta luar. Trip ini di ketuai oleh Cik Hafiza dan dipandu arah oleh rakan saya En Sivalingam Chilayah yang selalu trekking di Bukit Gasing.

Lokasi Bukit Gasing
Bukit Gasing terletak lokasi antara Petaling jaya dan Kuala Lumpur. Bukit gasing boleh dimasuki melalui beberapa laluan. Yang pertama sudah tentu Pintu Utama yang ada Gerbang Bukit Gasing. Yang kedua melalui Kondominium Panorama dan yang ketiga melalui Pantai Hill Park, Walaupun ada beberapa lagi laluan denai, tapi yang 3 ini yang biasa dan paling ramai masuk.

Bukit gasing ini mempunyai beberapa trek yang boleh kita pilih sebagai latihan dan mengikut kemampuan badan. Antara trek yang saya ingat dan selalu gunakan seperti Trek Menara Pandang, Trek Kuil dan Trek Jambatan Gantung. Bagi tujuan latihan biasanya kita akan kira berapa bukit yang dilalui. Trek Bukit Gasing sebenarnya pusing2 didalamnya dan akan membawa kita ke tempat yang sama. cuma laluan keluar yang berbeza.

Jadi kita tak perlu risau untuk sesat. cuma kena tahu simpang mana keluar kemana sahaja. Simpang keluar dan masuk selain dari pintu gerbang, boleh juga masuk melalui pantai dalam. Selain itu anda tidak digalakkan trekking bila hari gelap untuk langkah keselamatan. biasanya pengunjung akan mula trekking seawal jam 6.00am untuk sesi pagi dan seawal jam 4.00pm untuk sesi petang. jika anda trekking lewat petang adalah baik anda bawa lampu suluh sebagai langkah keselamatan sekiranya anda lewat keluar dan hari sudah gelap.

Group trekking pada 6 Okt 2012. Foto dari atas Kuil. Foto Oleh : Rahimah Yusof


Pintu Gerbang Lama                                                                             Pintu Gerbang sekarang

Trek Jambatan


Trek Jambatan Gantung ni rasanya trek yang ringan dan kurang mencabar, sesuai untuk permulaan atau untuk beginer. Bermula dari pintu gerbang anda akan jumpa pondok kedua dan belok kiri, trek ini akan membawa anda ke simpang antara laluan ke jambatan gantung dan laluan ke Menara Pandang. Cadangan saya anda buat dahulu Trek Jambatan Gantung ini satu pusingan selepas itu baru buat trek kedua iaitu trek Menara Pandang.

Trek Menara Pandangan

Untuk Masuk ke trek Menara Pandangan boleh melalui 2 cara, satu simpang pondok kedua dan lagi satu simpang kedua setelah jumpa pondok kedua. Jika anda sudah buat satu round di trek Jambatan Gantung maka jika sambung trek Menara Pandangan boleh cuba masuk ikut simpang kedua. Dari atas menara pandangan anda boleh nampak view menara kuil.
 
Trek melalui simpang kedua ini terus mendaki tangga. Bagus untuk senaman kaki. Trek ini mendaki dan sekejap sahaja sudah boleh jumpa menara pandangan. Di menara pandangan ini akan kepad 2 lagi laluan, yang pertama laluan ke laluan simpang masuk pertama, kedua ialah persimpangan hendak ke jambatan dan juga lakuan sebelah pagar. Pagar ini merupakan sempadan antara Selangor dan Kuala Lumpur.

Trek Kuil dan  Pencawang

Dari pintu masu jika anda terus sehingga simpang kedua anda akan nampak ada dua laluan, satu menghala ke Menara Pandangan dan lagi satu Menghala ke  Kuil dan pencawang. Trek untuk ke kuil ini akan pecah dua, kedua2nya akan membawa anda ke kuil cuma bezanya laluan trek sahaja. Jika trek sebelah kanan lebih menegak rasanya. Biasanya pengunjung yang sampai di menara dan kuil akan berehat sekitar 5 minit untuk buat senaman ringkas serta menghirup udara segar sambil melihat pemandangan Kuala Lumpur dimana kita akan dapat lihat KLCC, KL Tower dan Menara Rebung TM.

….Bersambung…

Posted in Kesihatan, Pendakian Gunung, Riadah Santai | Tagged: , | 2 Comments »

Bukit Apek Batu 9 Cheras

Posted by hamydy on 6, October 2012


Bukit Putih
Bukit ini juga dikenali sebagai Bukit Apek, nama ini lebih dikenali berbanding nama sebenarnya iaitu Bukit Putih. Asalnya bukit ini tidak la terkenal, mulanya ia menjadi tempat riadah kecergasan penduduk kawasan tersebut yang majoritinya dikunjungi oleh warga tua berbangsa cina. Lama kelamaan ia mula dikunjungi oleh orang luar dan semakin ramai yang datang untuk trekking mengeluarkan peluh.


Bukit Apek ini terletak di kawasan Taman Cheras Awana Batu 9. Landmark terdekat dengan pintu masuk trekking adalah Shell dan Econsave. Jika anda dari Bandar Tun Razak, Federal dan juga dari kajang anda masuk ikut Markas PGA, pastu belok kiri masuk Taman Qeupac kemudiaannya setelah melepasi Sek Kebangsaan Taman Qeupac anda belok kiri menuju ke Econsave. Simpang masuk Econsave ada Stesen Minyak Shell, dekat simpang ini anda belok kanan dan anda akan mula melihat banyak kereta yang parking sepanjang jalan utama. Anda perlu memasuki lorong depan rumah orang secara (tak boleh parking) dengan berjalan kaki sehingga ke penghujung lorong. Di hujung lorong ini anda akan dapati sebuah gerai menjual buah. Gerai ini hanya dibuka waktu awal pagi sahaja. Selepas gerai buah ini terdapat sebuah gerai minum yang kecil. Dehadapan gerai ini anda akan dapat lihat trek Bukit Apek. Ada dua simpang, Terus menagak (Short cut) atau ambil kiri untuk landai. Tetapi kedua2nya akan membawa ke trek yang sama.

Anda perlu trekking 2 buah bukit untuk sampai ke Puncak Bukit Apek. Selepas bukit yang pertama anda akan jumpa sungai kecil. Ada sebuah pondok dan juga tempat duduk disediakan disitu. Dari sungai kecil itu anda mula mendaki, agak mencacak jugak la..bagi yang tak biasa mengah jugak la. Setelah mendaki bukit kedua anda akan melalui kawasan sedikit landai untuk beberapa minit selepas itu anda akan mula mendaki semula bukit ketiga untuk sampai ke puncak Bukit Apek. Tiada sighboard di Bukit Apek ini yang ada pun dalam tulisan cina jadi jika anda konfius apabila jumpa simpang, adalah baiknya anda bertanya uncle2 cina yang selalu naik tu. kalau salah simpang membawa jalan keluar jer.

Bagi beginer dari pintu masuk untuk ke puncak Apek mengambil masa satu jam. tapi kalau sudah biasa dan selalu trekking boleh sampai puncak apek dalam masa setengah jam sahaja. Dari puncak Bukit Apek ini anda boleh treking lagi untuk ke Puncak Bukit Saga dan juga ke Waterfall.

Dari Puncak Bukit Apek jika anda ambil simpang ke kiri anda akan menuju ke Bukit Saga dan jika anda ambil simpang ke kanan anda akan menuju ke waterfall. Terdapat 2 buah waterfall satu besar dan lagi satu kecil sedikit, dua2nya berdekatan sahaja. Yang menjadi tumpuan adalah yang besar. Semasa anda melalui trek ke waterfall (Trek menurun) anda akan jumpa simpang ke kiri. simpang kekiri menghala ke waterfall yang besar mana kala jalan terus membawa anda ke waterfall yang kecil. Dari Puncak Bukit Apek untuk beginner akan ambil masa hampir satu jam juga untuk trekking.

bersambung…..

Posted in Kesihatan, Pendakian Gunung, Riadah Santai | Tagged: , , | 1 Comment »

Trip Mt Kinabalu 22-24 April 2012 Masuk Majalah ISihat

Posted by hamydy on 19, September 2012


Trip Mt Kinabalu bulan April 2012 yang saya uruskan telah masuk majalah ISIHAT Edisi oktober 2012 terbitan Utusan Karya Sdn. Bhd. Terima kasih kepada En Ahmad Azimuddin Ashaary dan En Fadhlul Hadi yang telah menyumbang artikel tersebut dan telah memasukkan juga artikel dan gambar dari blog saya ini berkaitan Persediaan Mendaki Gunung Kinabalu.

Fadhlul Hadi merupakan salah seorang Juara dalam Cabaran Sihat 6 Minggu Bersama Kelvin Zahri dan iSIHAT. Beliau mempunyai berat badan 90.6 kilogram, telah berjaya mengurangkan berat badannya sebanyak 11.5 kilogram sepanjang cabaran tersebut.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kota&pg=wk_05.htm


http://kevinzahri.com
http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/fadhlul-hadi-kurangkan-20kg-dalam-4-bulan/

Fadhlul Hadi juga turut menyertai latihan Pre Kinabalu bersama saya ke Gunung Nuang melalui Janda Baik pada bulan Feb 2012.

Gunung Nuang Via Janda Baik

Gunung Kinabalu

Semoga Fadhlul Hadi akan sentiasa kekal slim selalu…Tahniah

Sekian

Posted in Kesihatan, Pendakian Gunung | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Selamat Hari Raya Aldilfitri 2012

Posted by hamydy on 18, August 2012

Salam semua pembaca blog saya. Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin. Semoga Lebaran kali ini memberikan kita lebih makna.

Selamat Bercuti dan bergembira bersama keluarga.

Posted in Agrotek, Backpacker, Blogroll, Cuti2 Malaysia, Fotografi, Jalan2 Cari Makan, Jom Piknik, Jurnal Kehamilan, Kesihatan, Koleksi Buku Lelong, Melancong, Memancing, Multimedia ICT, Pendakian Gunung, Riadah Santai, Ruangan Perniagaan, Sajak Nusantara, Sukan, tiada | Tagged: , , | 2 Comments »

Kidney Run 2012

Posted by hamydy on 4, March 2012


Kidney Run 2012
Tahun ini larian bagi mempromosikan Derma Organ Buah Pinggang ini berlangsung di Dataran Merdeka pada 4 Mac 2012. Ramai yang turut serta larian ini. Kebetulan di Padang Merbuk juga ada larian One Vision rasanya. Tetapi larian buah pinggang ini yang paling banyak penyertaan.

Terdapat booth2 yang di ditempatkan bagi mendaftar orang ramai yang ingin menjadi penderma buah pinggang. Jangan risau jika kita mendaftar. buah pinggang hanya akan diambil setelah kematian kita sahaja bukannya semasa tengah nazak. Terdapat ramai pesakit buah pinggang ini di malaysia. Larian ini ada 3km, 5km dan 7km.

Larian ini turut juga disertai oleh Kak Habibah dan Kak Ila peserta Kinabalu bulan April ini, sebagai sebhagian dari latihan untuk mendaki nanti.

 

Posted in Kesihatan, Riadah Santai, Sukan | Tagged: | Leave a Comment »

Bukit Gasing 27 Nov 2011

Posted by hamydy on 27, November 2011


Bukit Gasing
Ahad 27 Nov 2011.7.00am . Sekali lagi sy Jogging+Trekking+Hiking di Bukit Gasing entah kali yang keberapa pun dah tak ingat. Bukit Gasing antara salah sebuat tempat yang yang sering menjadi tumpuan sy dikala hendak joging waktu pagi atau petang. Bukit Gasing ini telah diwartakan sebagai salah sebuah taman rekreasi. Bentuk muka bumi Bukit Gasing ini yang pelbagai bentuk membuatkan kita merasai 3 aktiviti sekaligus iaitu boleh jogging sebab ada laluan trek yang mendatar, boleh trekking kerana ada laluan yang naik dan turun dan seterusnya hiking kerana ada kawasan yang agak tinggi perlu didaki.
 
Bukit Gasing ini amat terkenal dan mendapat kunjungan ramai oleh kebanyakkan Kaum Cina. mungkin kawasan ini majoritinya kaum cina atau mungkin kaum cina lebih suka aktiviti readah kesihatan seperti ini berbanding kaum2 lain. Semasa saya jogging disini boleh dikatakan kalau kaum melayu tu boleh bilang dengan jari sahaja. (Tak ramai).
 
 
Masa Jogging cuma mengambil 30 minit untuk habiskan satu pusingan. Kalau tak fit atau jarang joging mungkin akan ambil masa satu jam, kalau santai2 menikmati pemandangan, bergambar boleh jadi sampai 2 jam. Kawasan Bukit Gasing ini boleh dikatakan masih Dara. Kerana Hutan kecil ini masih belum tercemar dan masih mempunyai pokok-pokok hutan seperti sediakala. Trek laluan jogging telah dibina dengan baik sekali, ada kawasan yang bertangga, ada yang diletakkan batu dan ada trek biasa. Dalam Hutan Bukit Gasing ini terdapat beberapa puncak bukit, Bagi yang suka mencabar dan mendaki mungkin boleh melalui laluan mendaki ke puncak. Bagi yang hanya hendak Jogging mungkin boleh ikut laluan biasa. Terdapat juga laluan yang melalui jambatan gantung. tetapi jambatan ini sy dapati telah uzur dan cabel telah karat. walaupun belum putus tetapi pengunjung di galakkan untuk melalui trek dibawah jambatan ini. Jika anda perasan masih terdapat haiwan seperti monyet yang menghuni hutan Bukit Gasing ini dan masih liar. Oleh itu jangan anda jinakkan monyet ini dengan memberi makanan atau membuang makanan. Laluan Trek adalah bersih dari sampah, harap pengunjung tidak membuang sampah sesuka hati, sebab tiada tong sampah disini.
 
Antara kemudahan yang disediakan di Taman Bukit gasing ini hanyalah pondok dan tempat duduk. Sumber air paip atau Tandas tiada disediakan. Di hutan bukit gasing ini ada anak sungai yang kecil, kekadang kalau kemarau mungkin tiada langsung.
 

Selain itu terdapat sebuat menara pandang dibina disalah sebuah puncak. Menara pandang ini dapat memberikan pemandangan Kuil Hindu di puncak yang ada Pencawang. Kalau tak silap saya ada trek laluan ke puncak kuil tersebut dari bukit gasing tetapi sy tidak pernah cuba pun. Terdapat sebuah Pentas disebelah menara pandang. Pentas ini menjadi tempat singgahan bagi pengunjung melakukan senaman.
 

Cara Hendak ke Bukit Gasing
Mudah sahaja Bukik Gasing terletak dalam daerah Petaling Jaya. kalau dari KL anda akan melalui Federal Higway melepasi LRT Universiti, lepas tu jumpa pintu Gerbang Selangor selepas pintu gerbang tu anda terus himpit kiri dan masuk ke jalan Gasing. Terus sehingga jumpa kedai-kedai ada restoran india kat sebelah kiri simpang dan masuk simpang kiri tersebut terus sehingga hujung dan belok kanan. kemuadian terus dan akan jumpa pintu gerbang Bukit Gasing.

Posted in Kesihatan, Riadah Santai, Sukan | Leave a Comment »

Charity Run Nov 2011

Posted by hamydy on 13, November 2011

Di Kuala Lumpur kebiasaan pada hari Ahad akan ada Anjuran Larian. Ada larian yang menawarkan hadiah lumayan dan ada larian mengumpul dana kebajikan.

13 Nov 2011. Saya menyertaai 2 larian amal yang diadakan di Dataran Merdeka dan Padang Merbok. Disebabkan jadual perlepasan larian yang bermula jam 8.ooam dan 9.00am membolehkan sy menyertai kedua2 larian tersebut.

1st Run : 18th Annual Charity Walk/Jog/Wheel-A-Thon With The Disabled 2011
Flag Off : 8.30am
Distance : 4km
Date : 13 Nov 2011

2rd Run : Terry Fox Run KL 2011 The Contribution to Canser Research
Flag Off : 9.00am
Distance : 3.6 + 1.2 km
Date 13 Nov 2011

Total Run : 8.8 km

18th Annual Charity Walk/Jog/Wheel-A-Thon With The Disabled 2011

Terry Fox Run KL 2011 The Contribution to Canser Research

Terry Fox run diadakan setiap tahun. tiada yuran dikenakan dan percuma dan tiada pertandingan. Peserta Cuma perlu membeli T-shirt yang tidak bertarikh sahaja jika berminat dgn T-Shirt tersebut. sepanjang pemerhatian sy memang T-Shirnya banyak terjual. ada pelbagai saiz untuk kanak2 pun ada. harga T-shirt cuma RM30 sahaja. Saya tak beli pun sbb yang Charity run anjuran persatuan kanak2 spastik dikenakan yuran penyertaan sebanyak rm20. Jika nak bandingkan penyertaan antara Tery Fox dan Charity run anjuran persatuan kanak2 spastik. Larian Terry Fox lebih ramai yang masuk dan ada yang datang sahaja bagi sokongan untuk group syarikat masing2. Memang meriah dibuat di padang Merbok.

Habis sahaja larian Charity run kat Dataran merdeka sy terus berlaki ke Padang Merbok untuk pelepasan larian Terry Fox. Sib baik sempat. Larian Terry Fox cuma 4.8km sahaja. Tak sampai 30 minit sudah boleh habiskan larian. Di majlis Terry Fox run ini turut ada aktiviti Penjualan T-shirt, sesi tandatangan, untuk kanak2 dan juga pemberian roti dan air Milo percuma. tiada hadiah yang ditawarkan.

Posted in Kesihatan, Sukan | 1 Comment »