The life journey

Kembara Kehidupan

Archive for May, 2008

Ujian Kesuburan

Posted by hamydy on 30, May 2008

 

Bagi pasangan yang berkahwin, memiliki anak adalah sebahagian daripada impian perkahwinan mereka. Namun ada pasangan yang tertekan kerana tidak berjaya mendapatkan anak. Kemandulan boleh dikira apabila percubaan mendapatkan anak tidak berjaya selepas setahun perkahwinan. Bagi pasangan yang baru berkahwin kurang dari setahun semestinya telah mencuba pelbagai cara dan kaedah untuk mendapatkan anak. Antaranya seperti pergi berurut, makan pelbagai ubatan tradisional, posisi seks tertentu  dan sebagainya. Selain kaedah tradisional kaedah moden yang biasa dan mudah juga boleh dipraktikan, antaranya seperti berikut.

 

Ujian Ovulasi

Terdapat kit ujian untuk kesuburan yang senang diperolehi di kedai2 farmasi. Uian ini dipanggil ‘Ovulation Test Kit’. Seperti UPT tetapi ia mengesan kehadiran hormone FHS dalam badan. Hormon FSH akan meningkat sehari sebelum berlaku ovulasi iaitu pembebasan telur wanita dari ovari. Kebiasaannya pasangan perlu meneka atau menjangkakan bila sepatutnya hari subur dan kemudiannya melakukan ujian ini 3 hari berturut-turut, jika kita melakuka hanya sekali kemungkinan kita boleh terlepas atau belum tiba masa. Oleh kerana hormone FSH memang terdapat dalam badan dalam keadaan biasa tetapi kuantitinya sedikit, oleh itu result kit tetap menunjukkan jalur walaupun tidak jelas. Keputusan positif hanya jika jalur betul2 jelas dan terang kelihatan.

 

Ujian Suhu badan

Ujian ini agak leceh untuk dilakukan kerana perlu mengambil bacaan suhu badan wanita diawal pagi selepas bangun tidur. Bacaan perlu diambil setiap hari dan di buat carta. Suhu badan akan mula meningkat  dari 36oC ke 37oC apabila belaku ovulasi. Tetapi cara ini perlu memastikan badan tidak demam dan perlu diambil setiap hari.

Borang Carta suhu boleh download di  http://www.irh.org/pdf/t-chart0-1.pdf

 

 

Ujian Cairan Rahim

Ujian ini boleh dilakukan oleh wanita, apabila tiba hari yang dijangkakan subur, wanita akan menghasilkan lendir pada cervix atau pangkal rahim, pada hari-hari biasa juga ada lendir ini tetapi pada hari subur lendir yang terbentuk lebih pekat dan tidak terputus. Caranya mudah sahaja dengan meletakkan lendir itu pada jari telunjuk dan ibu jari dan ditarik, jika lendir itu panjang dan tidak putus bermaksud kemungkinan besar subur. Jika terputus bermaka sebaliknya.

 

Sumber pelbagai:

http://www.early-pregnancy-tests.com/fsh-tests.html

http://www.irh.org/resources-SymptothermalMethod.htm

www.irh.org/nfp.htm

 

 

 

Advertisements

Posted in Jurnal Kehamilan | Tagged: , , | 1 Comment »

Ternakan Puyuh

Posted by hamydy on 29, May 2008

Baka puyuh jenis IKTA

Pengenalan

Penternakan puyuh telah lama dipelihara oleh penternak puyuh tempatan. Hasil utama penternakan ini adalah telur puyuh yang telah sedia ada pasaran tersendiri dan terhad. Pengeluaran daging untuk dimakan adalah dari hasil sampingan penternakan puyuh penelur ini. Puyuh jantan yang tidak diperlukan untuk pengeluaran telur akan diproses dan dijual . Begitu juga puyuh-puyuh penelur yang tua akan diproses dan dijual sebagai daging puyuh. Bagi penternak khusus untuk pengeluaran daging puyuh didapati menggunakan puyuh jenis penelur. Walaupun demikian ada juga terdapat pemeliharaan dari jenis puyuh berbadan besar dari baka yang diimport. Penternakan puyuh masih ditahap kecilan kerana ramai yang menganggap penternakan ini susah untuk mencapai ketahap komersil. Kebanyakan penternakan puyuh mengamalkan cara penternakan yang tradisional. Pembekalan anak puyuh adalah sangat terhad. Punca anak puyuh adalah samada dari ladang sendiri atau dibeli dari penternak lain yang mempunyai penternakan puyuh baka. Kebanyakan penternak puyuh tempatan menggunakan satu jenis puyuh untuk pengeluaran telur dan daging. Penternak baka induk puyuh menggunakan sistem pembiakan kaedah pusingan dimana anak menggantikan induk. Apabila stok induk telah tua dan perlu diganti maka penternak ini akan mengambil telur-telur dari stok ini untuk ditetaskan dan kemudian dijadikan stok induk. Cara penternakan ini telah berjalan dengan lamanya dan didapati hasil pengeluaran dan prestasi puyuh semakin merosot atau tiada perubahan.

Bagi maksud pembangunan industri ini pengkhususan pemeliharaan amatlah penting dijalankan. Pengusaha puyuh perlu menggunakan baka yang sesuai bagi maksud pengeluaran sesuatu komoditi puyuh. Bagi tujuan pengeluaran daging puyuh maka penggunaan baka dari berbadan besar dengan efisiensi pengeluaran yang baik hendaklah digunakan. Pembekalan baka yang bermutu perlu diadakan untuk menjamin efisiensi pengeluaran dapat membawa industri ini ketahap yang lebih menguntungkan. Jabatan Perkhidmatan Haiwan ada mengeluarkan puyuh pedaging berkualiti dengan jenama PUYUH IKTA yang sedang tersebar luas digunakan oleh pengusaha puyuh baka pedaging. PUYUH IKTA dijamin berkualiti tinggi. Puyuh yang dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Haiwan menjalani pembiakan yang terkawal bagi menjamin peningkatan prestasi.

Pengambilan daging puyuh masih ditahap yang rendah kerana pendedahan masyarakat keatas daging puyuh masih terhad. Langkah-langkah memperkenalkan komoditi ini kepada orang ramai sedang giat dijalankan dan dijangka pengambilan keatas daging puyuh ini akan meningkat.

Struktur Industri

Dari tinjauan yang dibuat didapati struktur penternakan puyuh ini sangat kompleks. Ada terdapat bebrapa kategori ladang yang terlibat dengan penternakan puyuh ini. Rajah 1 menunjukkan jenis pengusaha puyuh mengikut kategori di Malaysia. Ada pengusaha yang terlibat dengan pengeluaran anak untuk kegunaan daging dan telur. Terdapat pengusaha yang menternak puyuh dari jenis pedaging dan penelur. Walaupun demikian pengusaha puyuh pedaging adalah tertinggi dan merupakan 60% dari jumlah penternak. Penternakan yang mempunyai baka induk dan kemudahan penetasan adalah sebanyak 30 % dari jumlah penternak. Penternak dari kategori ini berperanan membekalkan keperluan anak puyuh kepada industri. Negeri-negeri Perak dan Kelantan mempunyai bilangan pengusaha yang tertinggi.

Pecahan pengusaha mengikut sais penternakan adalah seperti di Rajah 2. Seramai 23 % dari jumlah keseluruhan pengusaha mempunyai populasi penternakan kurang dari 1000 ekor. Sais ladang yang terbanyak adalah diantara 1000 – 3000 ekor. Hanya 12% penternak yang mempunyai sais ladang melebihi 10,000 ekor. Dari maklumat ini didapati kebanyakan pengusaha ternakan puyuh adalah secara kecilan sahaja.

Rajah 1 : Penternak puyuh mengikut kategori di Malaysia.

Kategori Pengusaha

Bil.Penternak

1.

Puyuh pedaging komersil

38

2.

Puyuh pedaging dan penelur komersil

7

3.

Baka pedaging/penetasan/pedaging
dan penelur komersil

9

4.

Baka pedaging/penelur/penetasan/pedaging
dan penelur komersil

10

Rajah 2 : Sais ladang ternakan puyuh di Malaysia

Sais Ladang

Bilangan Penternak

kurang dari 1,000 ekor

25

1,000 – 3,000 ekor

41

3,000 – 5,000 ekor

16

5,000 – 10,000 ekor

12

lebih dari 10,000 ekor

14

Sangkar puyuh

Unjuran dan Sasaran Pengeluaran

Adalah dijangkakan industri ternakan puyuh akan berkembang dengan lebih pesat lagi apabila penternakan ini dikomersilkan dengan pengeluaran yang lebih tinggi dan dapat memenuhi keperluan pasaran. Segala galakan dan promosi akan diadakan bagi maksud pendedahan pengguna kepada daging puyuh ini. Anggaran unjuran pengeluaran adalah seperti di Rajah 3.

Rajah 3 : Unjuran pengeluaran daging puyuh oleh JPH

Tahun

Pengeluaran daging puyuh (tan metrik)

1998

950

2000

1,140

2002

1,380

2004

1,670

2006

2,030

2008

2,450

2010

2,970

 

Anak puyuh yang baru menetas dan dibawa keluar dari inkubator

 

Sumber : http://usahawantani-kelantan.blogspot.com/2007/03/industri-penternakan-puyuh-pedaging.html

Name: ShamGz _ Nimz (sham)

Location: Machang, Kelantan, Malaysia

Akademik: Bac. of Sc(Agribusiness), UPM.

Wife; Doctor of Veterinary Medicine (Dr. Vet), UPM.

Call; 013-219 9643. E-mail;ibnu_ghaz@yahoo.com.sg

 

Posted in Agrotek | Tagged: , | 75 Comments »

Ternakan Lintah (hirudo medicinalis)

Posted by hamydy on 29, May 2008

Terdapat 500 jenis sepsis lintah di seluruh dunia tetapi hanya satu jenis sahaja yang digunakan dalam industri perubatan farmaseutikal iaitu hirudo medicinalis atau lebih dikenali sebagai lintah sawah.

Lintah sawah boleh diperolehi di sawah padi atau di sungai. Ia mempunyai satu jalur kuning di bahagian bawah perut, di bahagian bawah perut lintah pula terdapat warna hijau dan coklat, manakala bahagian atas lintah berbulu.

Dahulu tidak ramai yang tahu khasiat lintah, sebenarnya lintah mempunyai kelebihan sebagai antikoagulan iaitu pencair darah. Lintah digunakan untuk rawatan kesan luka, darah beku dan di eropah lintah digunakan untuk rawatan menyambung tangan, telinga putus dan  sambung semula urat-urat.

Enzim yang digunakan dalam perubatan

Ekstrak Hirudin – mengurangkan pembentukan pembekuan darah dan melancarkan darah, mampu merawat penyakit seperti sejuk tangan,sakit otot, kejang otot dan sengal2 badan.

  1. Ekstrak Pheromone – merupakan hormone yang mengeluarkan bau yang menarik perhatian pasangan. Berguna dalam masalah hubungan seksual.
  2. Ekstrak Histamin – histamine membesarkan saluran darah dan mencergaskan aliran darah, menyelesaikan masalah lemah tenaga batin kerana melancarkan aliran darah di bahagian kemaluan lelaki.
  3. Ekstrak Nitric Oxide – mempercepatkan peredaran darah pada wanita dan membantu meningkatkan hubungan seksual.

Produk lintah Art Soulist Holding

Syarikat ini berjaya memasarkan 2 jenis produk, iaitu produk siap dan separuh siap. Antara keluaran produk siap adalah Tapa café, minyak lintah Tapa, DDslim dan Tapa Teruna Juice.

Produk separuh siap pulak ialah ekstrak serbuk, ekstrak cecair dan ekstrak minyak.

Ternakan

Bekalan lintah boleh diperolehi dari pada pesawah atau orang kampong sebagai permulaan. Bila sudah ada lintah boleh diternak. Ini kerana bekalan lintah daripada sawah adalah sukar untuk diperolehi dan berkurangan  pada masa kini kerana penggunaan racun serangga dan pembinaan rumah.

Ternakan lintah secara perladangan semulajadi dengan menggunakan tapak asal sawah padi dengan keluasan lebih kurang 60×20 kaki dan dijadkan kolam. Air kola perlu dikawal tahap keasidan atau ph air apabila berlaku hujan, tahap ph yang sesuai adalah diantara 4.5 – 8. jenis tanah tidak menjadi masalah, tetapi lokasi perlu jauh dari kawasan banjir.

Pokok kiambang digunakan untuk memerangkap sisa-sisa kotoran sekali gus menjernihkan air kolam.

Belut digunakan sebagai sumber darah bagi lintah untuk mengawan dan membiak. Oleh itu tidak perlu beri belut pada lintah setiap hari. Seekor belut boleh digunakan oleh 100 ekor lintah dan seekor ikan untuk 30 ekor lintah. Makanan utama lintah adalah lumut dan mikrob dalam air.

Harga lintah

Dipasaran pengusaha menjual lintah dengan pelbagai harga, tetapi kebiasaan sekilo lintah berharga RM60 dan ada yang menjual RM1-RM2 bagi seekor lintah.

Kemudahan menjalankan perniagaan lintah

Pinjaman peribadi Bank Agro, MARA dan Bank Rakyat.

Syarikat Art Soulist Holding

Bermula sejak 2004, syarikat ini menyediakan perkhidmatan membeli bekalan lintah dari pengusaha yang mengikuti kursus anjuran syarikat kerana untuk menjaga kualiti lintah yang dibekalkan. Juga menyediakan makanan untuk pembesaran lintah.

Sebelum menceburi ternakan lintah ini, pengusaha perlu menyertai kelas bimbingan selama 2 hari untuk menimba ilmu ternakan lintah ini, peserta akan diberi sijil pembekal berdaftar dan layak memohon perjanjian jual beli untuk tempoh 5 tahun dengan syarikat Art Soulist Holding.

Untuk maklumat lanjut boleh hubugi syariakat ini

Asmadi Awang

Pengarah Eksekutif Art Soulist Agrotech And Bhd

Taman Alam Jaya

Batu 9, Cheras

03-90801678

atau layari  www.artsoulistagrotech.com.my

Sumber berita : Akbar Sinar Harian Rabu 28 Mei 2008 ms16

INFO: Lintah

  • Lintah banyak digunakan untuk ramuan kosmetik dan industri perubatan.
  • Lintah liar semakin sukar ditemui di sungai kerana banyak bahan kimia terenap manakala di sawah padi, penggunaan mesin bajak menggantikan kerbau menyebabkan habitatnya semakin pupus.
  • Bekalan lintah semakin berkurangan menyebabkan harganya melambung sehingga mencecah RM120 sekilogram.
  • Untuk 100 kilogram lintah yang diternak, ia memerlukan 30 hingga 40 kg belut.
  • Lintah juga boleh mendapatkan sumber pemakanan daripada anak katak, larva terampai dalam air serta spesis umbut daun tertentu.
  • Lintah boleh membesar enam hingga 10 kali ganda saiz asalnya.
  • Induk lintah boleh menghasilkan 300 hingga 500 benih lintah sekali bertelur.
  • Lintah adalah hermapordit (jantan dan betina dalam satu badan), tetapi perlu mengawan untuk membiak. Kedua-dua lintah akan menyalurkan sperma ke badan pasangan.
  • Lintah akan melepaskan gigitan selepas darah yang dihisap mencukupi.
  • Lintah boleh menghisap darah lima kali melebihi berat badannya.

· Lintah dikutip dengan cara pengumpul berdiri dalam tasik atau kolam dan apabila lintah melekat di kaki, mereka mencabut dan disimpan dalam bakul untuk dijual.

Sumber : Berita Harian

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Zoom/20071222100747/Article/index_html

Program kursus ternakan lintah komersil (lembah kelang sahaja)
kursus ternakan lintah anjuran :
Persatuan Pengguna Islam Malaysia

Tempat :
Tingkat 5, Institut Professional Baitulmal, Lot 1363,
Jalan Perkasa Off Jalan Kg Pandan, Kuala Lumpur

Pendaftaran:
di Rumah API yang beralamat No: 2, Jalan Pawang Off Jalan Keramat Hujung, Bukit Keramat, 54000 Kuala Lumpur.

Yuran :
RM300 (Bayar semasa pendaftaran)
Sesiapa yang berminat untuk menceburi industri tani di dalam bidang penternakan lintah dipelawa untuk menyertainya. Kami menyediakan bahan mentah secara pakej dan juga pembelian balik (peluang terhad).

Sekiranya berminat

hubungi Hotline +6013-3077223

http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/news.php?item.534.2

links lain

http://www.ternakan-lintah.info/daftar_kursus_lintah.htm

http://www.usahawantani.com/2008/04/kursus-ternakan-lintah.html

http://srrv.my.googlepages.com

Posted in Agrotek | Tagged: , | 16 Comments »

Western Food Kampung Baru

Posted by hamydy on 22, May 2008

Restoran western food Kampung Baru yang sangat popular di kenali sebagai Chop n Steak. Pertama kali datang ke restoran ini pada tahun 1999, masa tu restoran ini tidak macam sekarang, sekarang ni ada kapal kecil ditengah restoran yang berfungsi sebagai kaunter bayaran dan mini dapur. Pada tahun 1999 semasa mula2 datang kalau tak silap masa tu cuma ada layar kapal, jet ski dan stering kapal. so waktu itu saya dan rakan2 panggil restoran ini sebagai “the ship” bukan the ship kat pertama komplek tu, tapi ‘the ship kampung baru. Masa tu yang kita orang selalu makan chiken chop.

Sekarang ni restoran ni dah makin maju sampai dah ada 4 cawangan termasuk restoran utama kat kampung baru. Ramai orang datang kat restoran ni tambah2 lagi bila hujung minggu. walaupun ramai pelanggan yang datang, makanan yang disediakan tidak lambat dapat. so sampai sekarang saya masih mengunjungi restoran ini.

Kalau nak tempah atau pertanyaan bleh la call kat nombor berikut

019 3005340 – 019 3357373-03 26983700- Fax 03 26983700- email klcns@streamyx.com –  Cawangan Utama Kg Baru

019 4810611 – Sri Serdang

012 3236746 – Selayang Utama

019 4810611 – PKNS Serdang

Posted in Jalan2 Cari Makan | Tagged: , , | 20 Comments »

Streamyx

Posted by hamydy on 22, May 2008

 

Cas untuk memasang sreamyx combo kali pertama seperti berikut:

 

Deposit                                    RM75

Stamp                                      Rm10

Pemasangan line telepon           RM30-50

 

Untuk pakej RM60/month adalah 384kbps sebenarnya speed yang kita dapat bukan 384kbps, ini hanya berlaku kalau kita sorang jer guna kat kawasan kita tu. Secara purata kelajuan yang  dapat hanyalah sekitar 200+++ kbps jer

 

Kontrak selama 12bulan. Cas penggunaan telepon hanya jika kita membuat panggilan keluar untuk  panggilan masuk adalah percuma.

Promosi hebat dari streamyx. Maklumat lanjut cliks www.tm.com.my  atau www.streamyx.com.my

Posted in Multimedia ICT | Tagged: | Leave a Comment »

From Egg to Baby

Posted by hamydy on 22, May 2008

Posted in Jurnal Kehamilan | Tagged: , , , | 1 Comment »

Ternakan Cacing Tanah

Posted by hamydy on 20, May 2008

Ternakan Cacing Kompos atau maksud lain ternakan cacing tanah. Perusahaan ini sekarang semakin mendapat pasaran dan mampu menjana pendapatan yang menguntungkan kepada pengusaha.

Nama Kampung           :  cacing tanah.

Nama Sains                  :  Filum : Annelida

                                    :  Kelas : Oligochaeta

(bahasa greek  ‘Oligos’ tiada atau sedikit, ‘chaeta’ rambut

 

Terdapat beberapa jenis cacing tanah yang sesuai di ternak di Malaysia seperti Cacing Merah (Red Worm / Lumbricus Rubellus), African Nightcrawlers / Eudrillus Eugeniae, Pheretima Elongata, Cacing Biru (Blue Worm / Perionyx Excavatus) dan Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida).

 

Diantara cacing2  ini  Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida adalah spesis yang paling popular di ternak. Setiap jenis spesis cacing ada kebaikan dan kelemahan bergantung  kepada matlamat yang dikehendaki.

Sebagai contoh untuk penghasilan baja kompos yang terbaik dan banyak adalah daripada spesis Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida).

 

Pengenalan  Cacing

Cacing tanah kebiasaanya bewarna merah, merah keperangan, ada yang bewarna pucat, dan kehijauan. Struktur cacing tanah berbentuk bulat dan bersegmen. Cacing tanah adalah haiwan pengurai paling utama dalam tanah berbanding spesis lain.

 

Anatomi

Cacing tanah mempunyai 5 jantung dengan sistem tertutup. Mereka mempunyai 2 salur darah utama sepanjang badannya. Cara pemakanan cacing tanah adalah unik. Kaviti mulut cacing tanah adalah bersambung terus hingga ke duburnya tanpa bahagian perantara.

 

Reproduksi

Cacing tanah adalah haiwan hermaprodit ( mempunyai 2 jantina). Mereka mempunyai testis, seminal vesel dan salur jantang yang menghasil, menyimpan dan membebaskan sperma dan ovari. Walaupun cacing tanah mempunyai dua  organ pembiakan, ia masih memerlukan pasangan untuk pemindahan sperma dan telur. Persenyawaan cacing menghasilkan cocoon.  Cacing tanah menghasilkan kokon yang mengandugi kebiasaanya 1-2 ekor dalam satu kokon, tetapi ada spesis yang boleh sampai 11 ekor dalam satu kokon

 

Cacing tanah boleh tumbuh semula jika terputus atau cedera pada bahagian segmennya ini juga bergantung pada tahap kecederaannya. 

 

Cara Menternak Cacing Tanah

Penternakan cacing tanah ini boleh dibuat dalam sekala kecil hinggalah ke skala besar. Boleh dimulakan dengan secara kecil-kecilan dengan membuat bekas rak kayu berdasarkan saiz skala yang kita inginkan. Selain menggunakan rak kayu, boleh juga menggunakan berkas atau kontaner plastik yang bertutup sebagai percubaan atau sebagai permulaan. Jika menggunaka berkas atau kontaner plastik adalah tidak digalakkan diletakkan  di luar rumah atau terdedah kepada kepanasan. Kerana suhu dan kepanasan yang tidak sepatutnya akan menjejaskan pertumbuhan cacing, ini kerana berkas plastik lebih mudah berkuap atau panas kerana penguraian organik menghasilkan haba didalamnya jika diletakkan di tempat yang tidak sesuai. Oleh itu rak kayu masih menjadi pilihan utama dalam penternakan ini.

 

Kawasan rak kayu bertingkat tidak boleh terdedah kepada cahaya dengan kelembapan sekitar 15-20%. Kawalan kelembapan adalah sangat penting bagi cacing tanah. Untuk yang menternak skala kecil boleh la dibuat rak kayu bertingkat di belakang rumah, bawah rumah untuk rumah kampung, bagi rumah teras atau taman perumahan kawasan laman yang  lapang diperlukan dan lebih sesuai jika mempunyai rumah lot tepi. Rak2 kayu ini perlu di buat bangsal, bumbung atau kanvas jaring untuk mengelak cahaya matahari.

Rak Kayu Skala Besar

 

Sumber : TV3

Skala Kecil

sumber : http://www.redwormcomposting.com/

Makanan Cacing

Jumlah keperluan bahan makanan cacing tanah adalah bersamaan dengan berat cacing tanah, sebagai contoh jika untuk 1 kilo cacing tanah makanan juga 1 kilo bahan organik. Bahan2 organik ini boleh diperolehi dengan mudah dan boleh di bahagikan kepada 3 ketegori iaitu,sisa makanan, dan persekitaran bukan makanan. 

 

Sisa makanan

Bahan2 sisa makanan seperti nasi, roti yang sudah luput, kulit2 buah,  sayur serta juga buah-buahan yang telah rosak.

 

Sisa bukan makanan

Daun2 kayu yang kering , kertas atau paper lama, hampas tebu, jerami padi dan habuk kayu dan habuk papan.

 

Bahan2 makanan ini perlu dikompos terlebih dahuli dengan menghancurkannya terlebih dahulu sehingga halus.

 

Pasaran Cacing

Pasaran utama cacing tanah adalah sebagai baja organik, baja ini banyak digunakan untuk penanaman kelapa sawit, selain daripada baja organik, cacing tanah juga boleh digunakan untuk menghasilkan bahan atau produk2 komersial seperti makanan ikan, ekstrak penghilang bau, kosmetik seperti ubat pengilag jerawat dan juga minyak ekstrak cacing.

 

Penggunaan baja kompos ini adalah 3x lebih baik dari baja kimia. Untuk menghasilkan baja cacing ini adalah dengan meletakkan cacing pada najis haiwan seperti lembu, kerbau, kambing. Baja kompos sebenarnya adalah najis cacing yang terbentuk selepas ia menghuraikan najis haiwan tadi. Kebaikan baja ini menjadikan tanah lebih gembur dan dapat meneutralkan asid tanah. Ia mengandungi bahan organik seperti NPK yang mudah diserap oleh tumbuhan

 

Salah satu syarikat mengusahakan komersial cacing dan hasil dari cacing adalah syarikat AZR Agro Center. Bagi pengusaha atau penternak cacing yang tidak tahu bagaimana hendak memasarkan cacing2 yang di ternak, andak boleh meminta khidmat rundingan atau menjual pada pihak AZR Agro Center.

Pasaran sekarang untuk cacing Tanah mentah adalah sekitar Rm450 sekilogram. Sememangnya memberikan pendapatan yang lumayan.

 

 

 

Maklumat lanjut tentang AZR Agro Center boleh cliks di sini

http://www.azragrocentre.com/azr2/news.php

 

 

Sumber pelbagai 

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_worm

http://www.redwormcomposting.com/

http://www.azragrocentre.com/azr2/news.php

 

 

Posted in Agrotek | Tagged: , , | 21 Comments »

Jadual Kehamilan 1-40 minggu

Posted by hamydy on 14, May 2008

Jadual 1-40 minggu

First day Period (LMP)
Last day Period
Approximate Conception Date (+/- 2 days)
End of Week 1 from Conception.  Egg embeds into Uterine wall.
End of Week 3 from Conception.  Positive home pregnancy test.
End of Week 4.  Confirmation with Gynecologist .
End of Week 5. First physical signs.  Enlarging & painful breasts.
End of Week 6. In some countries, first scan.
End of Week 7. First blood tests to check immunities.
End of Week 8. Stomach shows a little… but just a little.
End of Week 9. The heart is going at 130-150 beats per minute.
End of Week 10. Normal first scan
End of Week 11. Check local laws – official papers needed now.
End of Week 12. Moving into second trimester
End of Week 13. Time for the ‘triple test’
End of Week 14. All systems in place
End of Week 15. The first hairs arrive!
End of Week 16. Uterus is about 16 cm.
End of Week 17. First movements of baby may be felt.
End Week 18. Buy the book of names.  It helps with the waiting.
End of Week 19. Half way there
End of Week 20. Baby is half of the size it will be at birth.
End of Week 21. Normal second scan. (Can discover sex of baby!)
End of Week 22. Enjoy this bit.. 
End of Week 23. Your baby begins to remember things!
End of Week 24. About 30cm long and 650g in weight.
End of Week 25. Into third trimester
End of Week 26. Explosion in mother’s size.  Baby has more needs!
End of Week 27. Eyelids split apart. Baby can see things!
End of Week 28. Baby begins to take over your lives.
End of Week 29. Maybe breast milk is produced.
End of Week 30. Back pains and tiredness. Be glad to stop work soon.
End of Week 31. Normal third scan.
End of Week 32. Baby moves more.  Can feel every body shift or kick!
End of Week 33. Don’t get anxious yet! Time enough for that later.
End of Week 34. Prepare that suitcases for the hospital. 
End of Week 35. Baby can descend.  The first signs…
End of Week 36. Rate of growth slows, but still things get bigger…
End of Week 37. All organs mature, except lungs that need a little more.
End of Week 38. (266 Days from Conception) – Estimated birth date

 

Pengiraan Jadual diperolehi dari www.paternityangel.com

Posted in Jurnal Kehamilan | Tagged: | Leave a Comment »

Fotografi Murah

Posted by hamydy on 12, May 2008

Tempahan fotografi perkahwinan murah pada masa kina adalah mustahil untuk kita perolehi, tambahan lagi kalau kina hendakkan hasil yang berkualiti dengan harga yang murah. Ramai pelanggan tidak faham dan tahu selok-belok dunia fotografi ini. Disini saya bincangkan bagaimana kita boleh dapat pakej yang murah untuk fotografi perkahwinan. Perkara2 berikut perlu di pertimbangkan jika ingin buget fotografi:

1. Siapa jurugambar (profesional, amatur, kenalan)

2. Output atau hasil (hardcopy, editing atau tanpa editing,ataupun cucian biasa)

3. Masa event (akad nikah, sanding)

4. Mengikut berapa roll atau ikut jam

Semua perkara2 diatas ini memainkan peranan penting dalam penentuan harga pakej. sebenarnya jika jurugambar itu kenakan cas yang murah pada pelanggan, dia sebenarnya tidak berapa mendapat untung jika dibandingkan masa yang dia habiskan untuk pre proses dan post proses. So biasanya kos jurugambar ini di cover oleh produk atau hasil end projeknya.

Disini saya ada satu tip yang boleh digunakan jika kita nak Fotografi murah, caranya mudah sahaja iaitu tempah jurugambar untuk shoot gambar sahaja kemudian mintak dia burn kedalam CD gambar2 kita itu. Jadi kita cuma bayar upah dia shoot sahaja, hasil CD itu kita boleh dapat hari itu juga jika jurugambar itu membawa Notebooknya (komputer riba) kali. Langkah keduanya ialah kita kena tahu serba sedikit tentang Adobe Photoshop untuk edit dan Crop gambar, then kita cuci gambar yang kita nak sahaja. Kemudian kita beli album yang murah ataupun kekadang kita dapat hadiah album gambar so boleh juga guna.

Saya lebih suka cara ini, sebabnya saya tak perlu pening kepala atau malam2 mengadap komputer nak edit gambar dan nak hantar cuci ke kedai satu hal. so untuk pelanggan saya semua saya buat cara ini. so kerja boleh beres dalam masa satu hari dan duit pun dapat dalam satu hari.

Setakat ini saya dah ambik banyak gambar kahwin untuk yang mahukan buget murah ni, setakat ini tiada komplain dan mereka berpuas hati. Tapi biasanya sebelum pelanggan saya tempah khidmat saya awal2 lagi saya dah cakap cara dan hasil saya kerja , jika mereka setuju then baru saya ambik.

Posted in Fotografi | Tagged: , , | Leave a Comment »

Kesan Kenaikkan Harga Beras

Posted by hamydy on 11, May 2008

Sekarang masalah global adalah kenaikkan harga beras dunia. kalau ikut logik negara malaysia adalah antara negara pengeluar utama beras, oleh itu adalah mustahil keperluan beras untuk rakyat boleh habis. Kalau kita kata beras untuk diimport habis memang logik tapi ini beras untuk kegunaan sendiri habis adalah tidak masuk akal. Sedangkan harga padi tidak langsung naik, macamana harga beras boleh naik.

Pada pendapat saya kenaikkan harga beras ini adalah sengaja diambil kesempatan oleh kekurangan eksport beras di dunia. Bagi negara yang bukan pengeluar beras mungkin benar jika harga beras meningkat pada mereka, kerana mereka hanya bergantung beras dari negara-negara pengeluar beras seperti Thailand, Malaysia dan lain2 lagi.

Kesan kenaikan harga beras bukan sahaja menyebabkan harga beras itu menjadi mahal, bahkan telah menyebabkan kenaikan harga bagi makanan yang berasaskan beras contohnya seperti makanan. Jika logiknya kalau harga beras naik, hanya beras sahaja yang naik ini pula barang2 lain turut naik. sebagai contoh bihun sup yang kebiasaannya harga Rm2.50-3.00 sebungkus kini dijual dengan harga Rm4.00 sebungkus, apabila ditanya kenapa mahal sangat penjual memberi alasan bahawa harga beras naik. macam tak betul jer rasanya bila dia cakap macam tu. Padahal ini hanya berlaku pada sesetengah gerai sahaja kerana kedai2 lain yang pernah saya pergi masih lagi mengekalkan harga Rm2.50-3.00,  so sudah nyata gerai itu ambil kesempatan dari kenaikan harga beras.

Contoh yang lain pula, saya berasal dari negeri utara malaysia, negeri2 ini dikenali sebagai negeri jelapang padi malaysia, sepanjang perjalanan ke Kedah atau perlis sawah padi memang terbentang luas, pusing kiri pusing kanan semua sawah padi. jadi adalah tidak patut harga beras di negeri itu naik.

Menurut berita TV baru2 ini, saya tidak ingat siapa yang bercakap tapi masih ingat kata2 beliau, kata nya isu kenaikkan harga beras dunia ini kemungkinan adalah konspirasi orang tengah yang cuba untuk mengaut keuntungan yang banyak. mereka mungkin melakukan pelbagai perkara seperti menyembunyikan stok beras dan menjual dengan harga yang tinggi. Beliau juga mencadangkan kerajaan menguatkuasakan undang2 bagi menangkap orang2 seperti ini.

Saya harap krisis harga beras dunia akan berakhir tidak lama lagi.

Posted in Jalan2 Cari Makan | Tagged: , | Leave a Comment »