The life journey

Mt Kinabalu 3-4 May 2019 ~ Via Timpohon

Posted by hamydy on 10, May 2019

Mt Kinabalu 2019
Trip mendaki Gunung Kinabalu 2019 kali ini di sertai oleh 9 orang peserta semuanya. Trip ini sebenarnya tidak dirancang sebabnya semasa trip 2018 yang lalu saya beritahu untuk stop penganjuran trip kononnya nak pencen. Tapi tewas juga. Awalnya atas permintaan rakan sekerja saya 5 orang yang pertama kali hendak pergi, jadi saya iyakan jugak buat trip ini dan di sertai juga oleh 3 orang rakan yang sama-sama pernah mendaki Kinabalu pada tahun 2014 dan 2011. Jadi saya mohon maaf kepada pembaca blog saya yang lain yang ada bertanya tentang trip 2019. Trip 2019 memang saya tak open kat blog saya. Ini special kes 😀

Day 1 : 2 May 2019 : Khamis
Untuk trip yang ini tiada tour dilakukan. Kami sewa kereta dan memandu sendiri ke kundasang. Ada yang sampai flight awal sempat la melawat Desa Catle dan pasar malam kundasang. Manakala saya dan 3 orang rakan memilih penerbangan tengahari, Sampai jam 3.00pm di KK tunggu kereta sewa sampai di airport dan seterusnya memandu ke kundasang. Di kundasang kami berkumpul makan malam di restauran Puteri Nabalu.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2019
Crystal Hill R – Kundasang – View Gunung Kinabalu – Kredit Gambar : Booking.com
Chalet ini terletak di luar sedikit Pekan Kundasang, Jarak dengan Entrance Kinabalu Park 7.7km (15minit). Chalet ni memang antara yang menarik kerana ada pemandangan gunung.
J Residence – Dekat dengan Kinabalu Park Entrance – Kredit Gambar : Booking.com
Chalet ini antara yang paling dekat dengan Kinabalu Park Entrance, Jarak cuma 450m (1minit). Chalet ini tiada cafe. Terdapat chalet lain juga yang terdekat, antaranya Tahubang Lodge yang terletak dihadapan Kinabalu Park Entrance. Tahubang Lodge ini Chaletnya kecil, bilik terhad dan ada Restoran sebelahnya iaitu Restoran Panataran. Anda boleh sarapan di restoran ini jika untuk buget sebelum mendaki. Jika Bufet di Balsam Cafe dalam Kinabalu Park untuk sarapan RM50 seorang. Saya pernah menginap Tahubang Lodge ni masa trip 2017.

Saya dan 3 rakan menginap di Chalet J Residence yang terletak berdekatan dengan Kinabalu Park Entrance. Manakala rakan sekerja saya yang 5 orang menginap di chalet Crystal Hill R di Kundasang.
Kinabalu 2019
Day 2 : 3 May 2019 : Jumaat
Memandangkan kami mendaki dari timpohon, maka tidak la terlalu terkejar2. Kami berjanji berkumpul di Kinabalu Park jam 8.00am. Sebelum itu jam 6.00am semua sudah bangun siap2 dan cari sarapan. Masing2 sarapan di chalet masing2. selepas sarapan kami parking kereta di kinabalu Park. Parking dalam Kinabalu park agak terhad, jika datang awal bole parking, Atau bole parkin dekawasan parking sebelah enterance kinabalu park. Kawasan luas dan banyak parking, kawasan ini selamat untuk parking kereta. Setelah selesai urusan permit kami menaiki bus KOKTAS untuk ke timpohon gate.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2019
Di Timpohon Gate seperti biasa guide akan beri taklimat. Selepas taklimat kami buat senaman regangan dan mula mendaki. Trekking ke Laban Rata dari timpohon Gate semua pendaki tiada masalah. disebabkan kami cuma 9 orang, Guide kami yang bernama Jasidi dan Cikgu cakap jalan sama-sama supaya dapat bergambar sama-sama. Setelah taklimat kami mula mendaki jam 9.30am. Timpohon Gate telah dibuka semula, pada tahun 2018 saya datang tutup kerana ada tanah runtuh dikawasan air terjun Carson.
Trekking permulaan KM1 – KM3 memang terasa cabaran bertangga. Letih jugak bagi yang tidak biasa. Walaupun banyak yang bertangga terdapat juga beberapa meter trek yang mendatar antaranya  di KM 2 dan KM 3. Jadi tidak la terus menerus melalui tangga.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018
Sepanjang perjalanan kami menghadapi hujan gerimis yang sekerat2. ada diantara kami yang tidak memakai baju hujan dan ada yang menggunakan baju hujan, manakala guide pula seperti biasa menggunakan payung. Di KM 4 kami semua berhenti rehat makan tengahari seperti biasa. Seterusnya meneruskan trekking ke Laban Rata. Kami semua sampai di Laban Rata jam 4.00pm. Sebelum itu kami berhenti bergambar dihadapan Chalet Waras Hut yang baru, sambil menunggu kawan2 yang lain sampai. Dan ramai2 bergerak ke Laban Rata. Tiba di Laban rata kami bergambar di mercu tanda PanaLaban. Sudah puas bergambar baru masuk ke Laban Rata Rest House untuk makan. Semasa di restauran salah seorang rakan kami sudah mula menunjukkan tanda2 AMS, beliau terasa pening. Setiba di chalet beliau muntah-muntah.
Kami semua menginap di Lemaing Hut, saya dapati di belakang Laban Rata Rest House sudah ada chalet baru yang dibuka. Semasa kami tiba kami dimaklumkan bahawa sumber air adalah terhad, ini kerana di Puncak Kinabalu telah lama kemarau tiada hujan. Jadi semasa di Chalet ada yang tidak mandi kerana air terlalu perlahan dan ada masa tiada air kerana di tutup bagi penjimatan. Setelah bersihkan diri dan berkemas, solat , semua mula tidur dan merehatkan badan.
Day 3 : 4 May 2019 : Sabtu
Jam 12.00am sudah ada yang bangun, ada yang tidak dapat tidur, ada yang tidur berdengkur. Bagi rakan yang kena AMS ubat sudah tidak berkesan, kerana ubat perlu diambil 2 hari sebelum naik. Jadi beliau agak kesian kerana pening dan sakit kepala. Apa yang boleh dibantu ketika itu adalah ubat tahan sakit dan ubat pening untuk mengurangkan sakit. Beliau masih tidak mampu untuk sama-sama keluar sarapan jadi beliau tidak dapat turut serta. Sarapan tengah malam jam 2.00am dan Kami bersiap sedia untuk mendaki ke puncak jam 2.30am. Perjalanan secara perlahan2 mengikut guide.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018
Perjalanan ke sayat-sayat berjalan dengan lancar, kami ikut sahaja rentak guide tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. Kami sampai di Sayat-Sayat Cek Point jam 4.30am, ada yang sampai 4.20am, Yang sampai sayat-sayat 7 orang sahaja, lagi seorang telah berpatah balik sebelum tangga last ke sayat-sayat. Kami tunggu juga beliau sehingga jam 4.50am apa bila guide Cikgu sampai bagitau kata beliau patah balik..maka kami meneruskan perjalanan ke puncak.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018
Kami semua 7 orang sampai di KM8 sama2 dan berhenti bergambar beberapa minit. Selepas KM 8, masing-masing mendaki ke puncak dengan kelajuan masing-masing. Ketika ini suasana sudah cerah dan tidak lagi memerlukan head lamp, Ketika ini sudah ramai pendaki lain yang mulai turun dari puncak.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018
Kami semua sampai di puncak jam 7.10am, setelah bergambar kami turun dari puncak. Untungnya ketika ini adalah kami sahaja yang berada di puncak, sedangkan pendaki lain sudah mula turun, jadi dapat la kami bergambar tanpa tunggu giliran.
Seterusnya kami turun semula ke KM8 untuk bergambar Group sambil menukar pakaian Raya. Masing2 bergambar sakan. guide pun sporting, tunggu sahaja dia sambil tolong jadi cameraman untuk group photo…Guide Jas memang terbaik.
Seterusnya kami semua perlahan2 turun ke laban rata Resthouse, kami tidak terkejar-kejar kerana beg telah kami pack dan tinggalkan di Laban Rata Rest house. So bila turun terus sahaja ke restaurant untuk makan dan tidak lagi ke chalet. Sampai di restaurant makanan masih ada dan tutup jam 10.30am. kami sampai jam 10.00am so sempat la makan dan ambil makanan sebelum mereka kemas. Sekitar jam 11.30am kami semua mulai turun ke Timpohon Gate dengan kelajuan masing-masing. Semasa turun ada beberapa kali juga hujan sekerat-sekerat. Kami sampai di Timpohon gate sekitar jam 3.30pm dan menaiki bus ke Kinabalu Park HQ untuk ambil sijil. Salah seorang dari kami terjatuh semasa turun jadi beliau sedikit lambat sampai ke Kinabalu Park HQ sekitar jam 5.00pm.
Gunung Kinabalu 2018 Gunung Kinabalu 2018
Kami buat majlis penyampaian sijil dan medal kepada peserta bagi meraikan kejayaan trip mendaki kali ini. Jam 5.30pm kami bertolak pulang ke Kota Kinabalu, sampai di di KK sekitar jam 8.00pm. Di Kota Kinabalu kami menginap di Ang Hotel (Jarak dengan Pasar Philipine 850m 11minit jalan kaki).dan Promenade Service Apartment (Jarak dengan Pasar Philipine 750m 10minit jalan kaki).
Kinabalu 2019
Day 4 : 5 May 2019 : Khamis
Day 4 Ahad kami dah pulang ke Kuala Lumpur, Ada yang pulang tengahari dan ada yang pulang penerbangan malam.
Sekian
Terima kasih kepada semua yang terlibat.

6 May 2019 sudah Berpuasa – Selamat Berpuasa kepasa Semua Pembaca saya.

Klik untuk lihat Galeri Gambar

Berikut saya ingin kongsikan contact kereta sewa yang bagus servisnya

Nama Syarikat : Juta One Auto Car Rental Service
Contact : En Azmi
No Tel : +60 14-953 3515

**Saya booking Bezza, tapi disebabkan penyewa sebelum saya extend, maka en Azmi gantikan dengan Tayota Vios (Model Baru) 🙂 Memang Terbaik

Kereta di hantar oleh En Dedek, kemudiannya En Azmi sendiri datang berjumpa saya. Servis terbaik dari mereka.