The life journey

Kembara Kehidupan

Posts Tagged ‘sg kedondong’

Rekreasi Sg Kedondong

Posted by hamydy on 18, June 2012


Tapak Rekreasi Sg Kedondong
Tapak Rekreasi ni merupakan tempat baru yang saya pergi. Ini pun hasil tunjuk ajar salah seorang pembaca blog saya. Saya pun tak pernah tau tepat ini. Kawasan Sg Kedongdong ni terletak atas lagi dari Hulu Yam, Jalan lama kalau hendak menuju ke genting.
Kawasan rekreasi ini terletak berhampiran jalan utama sahaja. terdapat beberapa kemudahan asas yang disediakan seperti tandas awam, pondok dan tempat pakir serta kawasan untuk berkhemah. Terdapat juga kedai makan dan kedai menjual pelampong.


Setakat ni tiada lagi bayaran yang dikenakan, cuma tandas sahaja iaitu 30 sen. Cuba banyak pengunjung yang datang sini tidak menjaga kebersihan. sampah dibuang begitu sahaja, walaupun kemudahan tong sampah disediakan. bukan nak kata kat remaja dan kanak2 sahaja, kekadang ibu bapa yang dah tua dan berumur pun sama. Pampes anak yang mengandungi najis tu dicampak jer macam tu di tepi sungai dan pokok. So macammana la tak membawa penyakit. Lgi satu sampah sarap mengundang tikus, bila tikus dah kencing dan bawa kuman dah boleh bawa maut. So kepada pembaca blog jaga la alam sekitar. Tingkah laku kita ni menjadi ikutan anak2..so berfikir sebelum bertindak.

Yang menariknya kawasan Sg Kedondong ni ialah ia tak dalam. so kanak2 boleh mandi manda. cuma ada satu kawasan tu yang seperti kolam besar dan dalam. ramai yang main terjun dari atas batu. kawasan ini sangat bahaya dikuatiri lemas jika yang tidak pandai berenang.

 


kalau dari Kuala Lumpur kejap jer nak kesini. saya bertolak jam 9.000m dan sampai sekitar jam 10.00am. Mandi manda dan makan sehingga jam 12.00 tengahari kemudiannya siap2 balik KL.
Begitulah sedikit sebanyak yang boleh saya citerkan tentang tempat ini.

Advertisements

Posted in Cuti2 Malaysia, Jom Piknik | Tagged: , | 1 Comment »