The life journey

Kembara Kehidupan

Posts Tagged ‘Bukit Gasing’

Bukit Gasing ~ Latihan Kecergasan

Posted by hamydy on 10, June 2015

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Bukit Gasing ~ Latihan Kecergasan
Trip Bukit Gasing kali ini khas anjuran Kelab Rekreasi PPUKM Cheras. Kelab telah buat perancangan untuk mengalakkan aktiviti kecergasan hujung minggu ni sebagai aktiviti bulanan pada setiap sabtu ketiga setiap bulan. Lokasi adalah bukit-bukit sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang memerlukan masa yang pendek untuk pergi dan trekking.

Antara bukit-bukit yang boleh kita trekking bagi mengeluarkan peluh antaranya seperti Bukit Gasing, Bukit Saga, Bukit Apek, Bukit Puchong, Bukit Broga dan beberapa lagi yang berdekatan.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Para peserta berkumpul di PPUKM sekitar jam 6.30am dan mula bergerak sekitar 7.15am. Parking kereta di Pusat Komuniti Lembah Pantai yang terletak selepas Pantai Hill Park. Sekitar 7.45am selepas sedikit taklimat kami mula mendaki trek bukit gasing masuk ke trek Bukit Abu Bakar. Masuk melalui Pantai Hill Park ni selesa kerana parking kereta yang banyak dan tidak sesak berbanding masuk ikut main entrance di jalan gasing. Lagi satu kalau masuk ikut sini boleh buat trek pendek iaitu trek jambatan gantung dan bukit abu bakar.

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Pemulaan masuk kalau kita lihat dihadapan pusat komuniti ni ada projek pembinaan Kondo yang sudah siap. So masuk memelalui denai bersebelahan U turn.  Masuk sahaja ke laluan denai  ini anda akan jumpa simpang dengan 2 buah Bangku, sebelah kiri adalah ke menara pandang dan sebelah kanan ke Bukit Abu Bakar dan Jambatan Gantung.

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Adalah di cadangkan supaya anda melalui laluan ke Jambatan gantung terlebih dahulu supaya anda mendapat kesan mendaki 2 buah bukit. Selepas melalui jambatan gantung anda akan mendaki satu bukit kecil tidak la terlalu curam sangat. Setelah itu anda akan menurun sehingga jumpa kesan sungai kecil, kekadang ada air jika tidak kering. Selepas sungai kecil itu barulah permulaan mendaki bukit abu bakar yang sememangnya curam lebih kurang 45-55 darjah. Setelah sampai di puncak Bukit Abu Bakar anda akan menurun ke simpang yang mula2 anda sampai jika dari pantai hillpark td. Sampai di puncak bukit abu bakar kami rehat sekejap sebab ada yang semput mendaki bukit ni :D. Sedihnya di puncak ni kami lihat banyak pokok sudah kering dan mati, menurut maklumat dari pendaki tetap bukit gasing katanya bukit gasing yang sempadan kuala lumpur ini telah dijual kepada pemaju, hasil kesan pembinaan tu menyebabkan kehijauan bukit gasing ini makin berkurangan. Harap komuniti bukit gasing ni dapat membuat sesuatu :).

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Semasa di kawasan jambatan gantung kami terserempak dengan komuniti bukit gasing yang sedang melakukan kerja-kerja pembaikan trek, kami turut membantu secara sukarela membawa batu bata ke point berikutnya A dan B melalui jambatan gantung dan dapat  mendaki 2 buah bukit :), Best jugak berpeluh para peserta.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark

Seterusnya turun dari Bukut Abu Bakar kami meneruskan trekking melalui trek yang diberi nama “Highway”. Kenapa disebut highway sebab i trek yang panjang terus ke main entrance. Di pertengahan trek ini ada satu signboard peta trek Bukit Gasing. Kat sini berhenti sekejap sambil buat taklimat berkaitan trek bagi yang pertama kali datang.

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Seterusnya trekking diteruskan sehingga ke Main entrance yang keluar ke Jalan Gasing kawasan perumahan. Jalan gasing ni dah kawasan Selangor. Sampai di pintu masuk kami dapati ada event menanam pokok yang di buat oleh kelab bukit gasing. Dah terlambat kami nak join aktiviti ni, jadi kalau ada orang ramai nak join aktiviti amal memulihara bukit gasing ni boleh la join Kelab Sahabat Bukit Gasing ni, selalu jugak mereka buat aktiviti. Web Site http://www.friendsofbukitgasing.com.my  Tel o3-79546603.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Setelah bergambar di pintu masuk treking diteruskan ke menara pandang (Watchtower). Menaiki trek Watchtower ini kita akan dapat satu bukit yang banyak tangga dan agak menegak jugak. Semput jugak bagi yang tak biasa. Sampai di Watchtower kami rehat sekejap dan makan roti. Kebetulan semasa di Watchtower  ada seorang makcik yang mengalami masalah kesihatan, kebetulan dalam group kami ada seorang MA iaitu sarah. Beliau telah memberi bantuan kepada makcik tersebut…Gud Job Sarah..
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Gasing
Selesai di Watchtower kami meneruskan trekking melalui trek Bunglow lama yang terbiar. Bunglow lama yang nampak scary ini dah lama terbiar rasanya bunglow ini di bina zaman british dahulu dimana kawasan ini dahulunya sebahagiannya adalah estet. Tidak banyak yang diketahui asal usul bunglow lama ini. Trek ini memang mencabar sebab menegak dan bertangga.. memang menyengat la kaki lalu trek ini. kat trek ini kita dah dapat 1 bukit. selepas trek bunglow ini kami menerus trekking ke persimpangan trek Abu Bakar.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Gasing
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Gasing
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Gasing

Akhirnya program tamat sekitar jam 9.50am apabila kami sampai di simpang masuk dari Pantai Hill Park. Peserta kembali ke parking dan bersurai.

Rumusan program kecergasan selama 2 jam ini, kami berjaya mendaki 4 buah bukit iaitu Bukit Abu Bakar, Bukit Jambatan Gantung, Bukit Menara Pandang dan Bukit Bunglow Lama. Walaupun sekejap tapi peserta semua dapat berpeluh. Bagi yang pertama kali ambil masa 2jam jika yang sudah biasa dengan trek biasa bole buat satu jam sahaja.

Sekian

Tentatif
Day 1 : 13 Jun 2015 ~ Sabtu
06.30am – Berkumpul di HUKM (PPUKM)
07.15am – Bergerak ke Pantai Hill Park
07.45am – Mula trekking dari Parking Pusat Komuniti Lembah Pantai
09.50am – Program Tammat

Tips dan Panduan
1. Sila gunakan Insect Repellent – untuk mencegah nyamuk ketika musim nyamuk banyak. Sebagai pencegahan.
2. Tongkat jika perlu
3. Air, Roti, gula2

Peringatan

1. Jangan trekking jika waktu sunyi dan tiada orang dan jangan melalui trail yang jarang orang lalu jika berseorangan dan lewat petang atau lewat tengahari. Sebagai Langkah keselamatan. Biasanya waktu paling ramai orang adalah sekitar jam 6.00am-9.00am dan 4.00pm-6.30pm.

Anda boleh baca entri bukit gasing untuk trail2 lain di entri berikut

1. https://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/
2. https://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/
3. https://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/
4. https://hamydy.wordpress.com/2011/02/02/bukit-gasing/

Advertisements

Posted in Riadah Santai | Tagged: | 6 Comments »

Bukit Gasing ~ F&N Treasure Hunt

Posted by hamydy on 18, May 2014

F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
F&N Treasure Hunt
18 May 2014 saya telah terlibat sebagai salah seorang Urusetia untuk Program F&N Treasure Hunt. Program khas bagi kakitangan F&N ini telah diadakan di Bukit Gasing. Sebanyak 6 cek point telah di sediakan untuk peserta F&N Treasure Hunt ini. Peserta Treasure Hunt ini dibahagikan kepada 7 kumpulan semuanya. Di setiap cek point terdapat tugasan yang akan diberikan untuk dilengkapkan.
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
Cek point ini melalui trail-trail ringkas iaitu melalui menara pandang, Taman Rekreasi dan juga melalui laluan utama. Setelah habis keenam cekpoint peserta berkumpul di lokasi taman permainan kanak-kanak berhampiran pintu gerbang bukit gasing untuk sarapan dan juga melalkukan tugasan berkumpulan terakhir.
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
Progam ini tamat sekitar 11.30am dengan acara penyampaian hadiah kepada kumpulan yang berjaya. Memang seronok terlibat dengan kakitangan F&N ini semuanya memberikan kerjasama berkumpulan yang baik dan sporting. Terima kasih.

Sekian

Tugasan Paling Susah
Imej 3D yang perlu mencari Ibu Burung bagi makan 3 ekor anak. Kejulingkan mata untuk tengok pic ini. Dah balik umah tenung dalam PC baru saya berjaya nampak.
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing

Ok la sebab ramai yang telah whatsap saya bertanya dimana imej burung bagi makan anak maka saya tunjukkan lebih kurang gambarnya seperti di bawah. Apa yang kita nampak adalah bentuk imej burung bagi makan dengan warna seperti background cuma kita akan nampak dia timbul. seperti dibawah. Kita cuma nampak bentuk sahaja dan bukannya gambar burung.
F&N Treasure Hunt Bukit Gasing
Memang susah nak buat fokus mata supaya juling tanpa melihat pada satu2 warna. jika anda terfokus pada satu2 warna maka susah nak nampak bentuk. dan jangan cari bentuk burung apa anda kena buat adalah tengok ditengah2 foto sambil juling2 kan mata anda atau lihat seolah2 anda lihat menembusi foto tersebut barulah anda akan lihat.

satu hari saya duk tenung benda ni, bila dapat sahaja lihat bentuk burung dan anaknya dalam sarang maka sangatlah gembira.. saya ambil masa lama juga untuk betulkan kembali penglihatan saya… :D, mana tak semua saya nampak dua..so dinasihatkan selepas anda berjaya lihat bentuk burung ..anda pejamkan mata beberapa minit dan selepas itu cuba baca perkataan pada buku.

ok selamat mencuba..

Posted in Riadah Santai, Sukan | Tagged: , | 1 Comment »

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark

Posted by hamydy on 4, May 2014

Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Bukit Gasing via Pantai HillPark
Ramai yang kurang tahu yang kita boleh masuk Bukit Gasing melalui Pantai Hillpark. Sebelum ini saya pun masuk melalui Pintu Gerbang utama sahaja. Tapi disebabkan masalah parking maka saya beralih masuk melalui Pantai Hillpark. Ternyata parking tidak la menjadi masalah walaupun tidak meriah macam Laluan Utama Pintu Gerbang Bukit Gasing.

Untuk entri yang ini saya kongsikan trail pendek yang sangat berkesan jika dibuat berulang kali. Cuma perlukan masa 30minit untuk buat satu pusingan trail ini dan kita mendapat 2 buah bukit. Trail yang saya maksudkan adalah Trail Bukit Abu Bakar. Saya kurang pasti macamana bukit ini dapat nama Bukit Abu Bakar dikalangan pengunjung melayu, atau pun ada yang panggil Trail Jambatan gantung.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Pintu Masuk Pantai Hillpark
Pintu masuk adalah melalui hadapan pintu masuk Pusat Komuniti Lembah Pantai di  Hillpark. Jadi kalau nak masuk ikut sini boleh la parkin dalam kawasan parking pusat komuniti ini. Pusat komuniti ini mempunyai kemudahan yang lengkap, seperti Toilet, Dewan, Swimming Poll, Gim dan padang permainan kanak-kanak. Tapi untuk pendaki Bukit Gasing atlest kita dapat guna kemudahan tandas kira dah ok kan :D. Tandas ni memang selesa dan bersih serta ada bilik mandi di dalam tandas ini.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Pemulaan masuk kalau kita lihat dihadapan pusat komuniti ni jalan mati kerana ada projek pembinaan. So masuk memelalui denai bersebelahan tepi pagar Zink. Selepas laluan dinding Zink anda akan nampak 2 simpang, so ambik simpang kanan, Laluan ini akan membawa kita sampai ke Trail Bukit Abu Bakar/ Jambatan Gantung. Masuk sahaja ke laluan trail ini anda akan jumpa simpang dengan 2 buah Bangku, sebelah kiri adalah ke menara pandang dan sebelah kanan ke Bukit Abu Bakar dan Jambatan Gantung.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Adalah di cadangkan supaya anda melalui laluan ke Jambatan gantung terlebih dahulu supaya anda mendapat kesan mendaki 2 buah bukit. Selepas melalui jambatan gantung anda akan mendaki satu bukit kecil tidak la terlalu curam sangat. Setelah itu anda akan menurun sehingga jumpa kesan sungai kecil, kekadang ada air jika tidak kering. Selepas sungai kecil itu barulah permulaan mendaki bukit abu bakar yang sememangnya curam lebih kurang 45-55 darjah. Setelah sampai di puncak Bukit Abu Bakar anda akan menurun ke simpang yang mula2 anda sampai jika dari pantai hillpark td.
Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark Bukit Gasing ~ Via Pantai HillPark
Jika anda malas atau tiada masa boleh la sekadar pusing Trail ini. Satu pusingan trail ini ambil masa 30 minit, kalau anda sudah biasa dan boleh berlari anda mungkin ambil masa 15 minit sahaja. So selalu kalau saya kesuntukan masa saya buat trail ini 2-3 pusingan sahaja dan terus balik rumah. Kira dapat dua buah bukit yang mencabar pun ok dah untuk mengekalkan stamina dan latihan kaki.

Tips dan Panduan
1. Sila gunakan Insect Repellent – untuk mencegah nyamuk ketika musim nyamuk banyak. Sebagai pencegahan.
2. Tongkat jika perlu
3. Air

Peringatan
1. Jangan trekking jika waktu sunyi dan tiada orang dan jangan melalui trail yang jarang orang lalu jika berseorangan dan lewat petang atau lewat tengahari. Sebagai Langkah keselamatan. Biasanya waktu paling ramai orang adalah sekitar jam 6.00am-9.00am dan 4.00pm-6.30pm.

Anda boleh baca entri bukit gasing untuk trail2 lain di entri berikut
1. https://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/
2. https://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/
3. https://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/
4. https://hamydy.wordpress.com/2011/02/02/bukit-gasing/

Posted in Pendakian Gunung | Tagged: , , | 2 Comments »

Bukit Gasing ~ Latihan Pre Mt Kinabalu

Posted by hamydy on 26, May 2013

Gasing
Bukit Gasing
Latihan Pre Kinabalu kali ini di bukit gasing merupakan latihan terakhir sebelum kami mendaki Mt Kinabalu pada 31 May 2013 ini. Ramai yang tidak percaya yang bukit gasing ini boleh dijadikan sebahagian dari latihan. Latihan kali ini saya buat lain dari biasa, memandangkan saya tidak sempat untuk buat latihan ke Gunung Nuang, Gunung Irau dan Gunung Datuk sebulan sebelum tarikh mendaki disebabkan kekangan tugas maka untuk latihan akhir ini saya buat Latihan 5 jam di Bukit Gasing. Bagi mendapat kepenatan yang hampir sama dengan mendaki Mt Kinabalu maka perlu buat 5-6 jam dengan merancang laluan trek tertentu di Bukit Gasing.
gasing
Berikut adalah laluan Trek Bukit Gasing yang telah saya rancang dengan bantuan salah seorang rakan saya iaitu Mr Siva yang merupakan pendaki tetap Bukit Gasing. Kami memulakan latihan jam 7.30am, dengan peserta yang datang sebanyak 11 orang.
Gasing Gasing

Gasing Gasing
1. Trek Kuil dan Menara Telekom
Trek ini memang menegak dan tinggi, ada 3 laluan untuk ke kuil ini. Mana2 pun boleh. Biasanya pendaki akan memilih laluan naik dan turun yang berbeza. Untuk Trek ini kami ulang 2 kali, jadi dapat 2 bukit yang mencanak 2 kali, nak tercabut lutut jugak peserta yang lama tak traning. tapi semua ok dan bersemangan.
 
Gasing Gasing

2. Trek Menara Pandang
Selepas turun dari trek kuil yang pertama kami melalui trek ke menara pandang. Dari menara pandang ini kita akan dapat lihat puncak Kuil, trek ini kita dapat merasa tangga, walaupun tidak tinggi sangat, sebab i menegak dan bertangga maka dapat la merasa kaki ni latihan tangga. Selepas turun trek menara pandang kami ulang trek kuil kali kedua selepas tu kami turun trek kuil melalui trek Tangki Air. kat sini sudah satu bukit.
Gasing Gasing
3. Trek Tangki Air
Trek tangki air ni jalan tar, ada 2 tangki air, satu rendah dan satu tinggi yang turun dari kuil. jadi di trek ini anda boleh sambung buat latihan dengan berjoging naik dan turun 2 kali sebelum meneruskan ke trek lain. Kat trek ini kalau kita buat ulang alik dapat la merasa 1 bukit yang sederhana.
Gasing Gasing
Gasing Gasing
4. Trek Taman Rek Rekreasi
Setelah selesai trek tangki air kami meneruskan trekking ke menuju ke Taman Rek Reasi yang terletak di tengah2 hutan bukit gasing. Dari trek tangki air kami akan melaui sungai dan mula mendaki bukit yang sederhana tinggi sebelum sampai ke Taman Rekreasi. Di taman rekreasi kami berhenti rehat dan makan. Di sini ada kemudahan pondok dan tandas. Kelihatan juga pengunjung yang mandi manda di sungai. Taman Rekreasi ini baru sahaja siap tahun ini. Untuk trek ini kita dapat 1 bukit yang sederhana.
Gasing Gasing
5. Trek Bunglow Lama Terbiar
Setelah selesai berehat di Taman Rekreasi kami meneruskan trekking melalui Trek Bunglow Lama. Bunglow lama yang nampak scary ini dah lama terbiar rasanya bunglow ini di bina zaman british dahulu dimana kawasan ini dahulunya sebahagiannya adalah estet. Trek ini memang mencabar sebab menegak dan bertangga.. memang menyengat la kaki lalu trek ini. kat trek ini kita dah dapat 1 bukit. selepas trek bunglow ini kami menerus trekking ke Trek Jambatan Gantung.
IMG-20130525-02340 Gasing
6. Trek Jambatan Gantung dan Bukit Abu Bakar
Trek ini memang trek kebiasaan para pengunjung lalu. Di trek ini kita akan melalui satu jambatan Gantung yang terletak betul2 belakang rumah Bunglow. Jadi kalau nak shortcut boleh masuk terus ke jambatan gantung ini melalui rumah bunglow tepi jalan. Selepas melalui jambatan anda akan mula mendaki satu bukit. selepas turun bukit ini akan jumpa anak sungai kecil kekadang kering. Dari anak sungai kecil yang hampir kering ini kiata akan mula mendaki Bukit Abu Bakar, Trek bertangga dan menegak, memang tinggi. Sesuai untuk latihan kaki. di trek ini biasanya pengunjung atau pun para pendaki yang buat latihan akan membuat berulang kali trek ini sehingga penat. Sebelum ini ada 2 orang pendaki yang hendak mendaki Gunung Kilimanjaro telah membuat latihan di trek ini hampir setiap minggu dengan 12-20 kali pusingan dengan membawa beg beban berkilo2. Memang terbaik la mereka.

setelah selesai trek Jambatan gantung dan Bukit Abu Bakar kami mula trekking pulang ke pintu gerbang. Keseluruhan latihan tamat pada jam 12.30 tengah hari. Ngam-ngam 5 jam. Kesemua peserta puas dan rasa teruja dengan latihan ini dan tidak sagka buleh buat latihan seperti ini tanpa pergi jauh ke gunung2 lain seperti Nuang dan Datuk. Jadi rumusan dari latihan ini kami berjaya mendaki 7 buah bukit dalam hutan Bukit Gasing ini.

Selepas latihan ini para peserta hanya akan membuat latihan stamina dengan berjoging sahaja kerana tinggal 1 minggu sahaja lagi untuk ke Mt Kinabalu.

Sekian Laporan

Posted in Pendakian Gunung, Riadah Santai, Sukan | Tagged: | Leave a Comment »

Latihan Pre Kinabalu – Bukit Gasing

Posted by hamydy on 11, October 2012


Bukit Gasing
Latihan Pre Kinabalu Edisi panas badan ini 6 Oktober 2012 dilakukan di Bukit Gasing. Hanya 2 peserta kinabalu 2013 yang dapat hadir iaitu cik Hafiza dan cik Andrita selebihnya 13 orang adalah peserta luar. Trip ini di ketuai oleh Cik Hafiza dan dipandu arah oleh rakan saya En Sivalingam Chilayah yang selalu trekking di Bukit Gasing.

Lokasi Bukit Gasing
Bukit Gasing terletak lokasi antara Petaling jaya dan Kuala Lumpur. Bukit gasing boleh dimasuki melalui beberapa laluan. Yang pertama sudah tentu Pintu Utama yang ada Gerbang Bukit Gasing. Yang kedua melalui Kondominium Panorama dan yang ketiga melalui Pantai Hill Park, Walaupun ada beberapa lagi laluan denai, tapi yang 3 ini yang biasa dan paling ramai masuk.

Bukit gasing ini mempunyai beberapa trek yang boleh kita pilih sebagai latihan dan mengikut kemampuan badan. Antara trek yang saya ingat dan selalu gunakan seperti Trek Menara Pandang, Trek Kuil dan Trek Jambatan Gantung. Bagi tujuan latihan biasanya kita akan kira berapa bukit yang dilalui. Trek Bukit Gasing sebenarnya pusing2 didalamnya dan akan membawa kita ke tempat yang sama. cuma laluan keluar yang berbeza.

Jadi kita tak perlu risau untuk sesat. cuma kena tahu simpang mana keluar kemana sahaja. Simpang keluar dan masuk selain dari pintu gerbang, boleh juga masuk melalui pantai dalam. Selain itu anda tidak digalakkan trekking bila hari gelap untuk langkah keselamatan. biasanya pengunjung akan mula trekking seawal jam 6.00am untuk sesi pagi dan seawal jam 4.00pm untuk sesi petang. jika anda trekking lewat petang adalah baik anda bawa lampu suluh sebagai langkah keselamatan sekiranya anda lewat keluar dan hari sudah gelap.

Group trekking pada 6 Okt 2012. Foto dari atas Kuil. Foto Oleh : Rahimah Yusof


Pintu Gerbang Lama                                                                             Pintu Gerbang sekarang

Trek Jambatan


Trek Jambatan Gantung ni rasanya trek yang ringan dan kurang mencabar, sesuai untuk permulaan atau untuk beginer. Bermula dari pintu gerbang anda akan jumpa pondok kedua dan belok kiri, trek ini akan membawa anda ke simpang antara laluan ke jambatan gantung dan laluan ke Menara Pandang. Cadangan saya anda buat dahulu Trek Jambatan Gantung ini satu pusingan selepas itu baru buat trek kedua iaitu trek Menara Pandang.

Trek Menara Pandangan

Untuk Masuk ke trek Menara Pandangan boleh melalui 2 cara, satu simpang pondok kedua dan lagi satu simpang kedua setelah jumpa pondok kedua. Jika anda sudah buat satu round di trek Jambatan Gantung maka jika sambung trek Menara Pandangan boleh cuba masuk ikut simpang kedua. Dari atas menara pandangan anda boleh nampak view menara kuil.
 
Trek melalui simpang kedua ini terus mendaki tangga. Bagus untuk senaman kaki. Trek ini mendaki dan sekejap sahaja sudah boleh jumpa menara pandangan. Di menara pandangan ini akan kepad 2 lagi laluan, yang pertama laluan ke laluan simpang masuk pertama, kedua ialah persimpangan hendak ke jambatan dan juga lakuan sebelah pagar. Pagar ini merupakan sempadan antara Selangor dan Kuala Lumpur.

Trek Kuil dan  Pencawang

Dari pintu masu jika anda terus sehingga simpang kedua anda akan nampak ada dua laluan, satu menghala ke Menara Pandangan dan lagi satu Menghala ke  Kuil dan pencawang. Trek untuk ke kuil ini akan pecah dua, kedua2nya akan membawa anda ke kuil cuma bezanya laluan trek sahaja. Jika trek sebelah kanan lebih menegak rasanya. Biasanya pengunjung yang sampai di menara dan kuil akan berehat sekitar 5 minit untuk buat senaman ringkas serta menghirup udara segar sambil melihat pemandangan Kuala Lumpur dimana kita akan dapat lihat KLCC, KL Tower dan Menara Rebung TM.

….Bersambung…

Posted in Kesihatan, Pendakian Gunung, Riadah Santai | Tagged: , | 2 Comments »

Bukit Gasing

Posted by hamydy on 2, February 2011



Bukit Gasing
Bukit Gasing atau juga dikenali sebagai Hutan Pendidikan Bukit Gasing terletak di kawasan Petaling Jaya. Hutan Bukit Gasing ini menjadi tarikkan orang ramai yang datang ntuk bersenam. Bentuk muka buminya yang berbukit dan masih seperti hutan asal membuatkan pengunjung dapat berjoging dan trekking dalam masa yang sama. Terdapat juga kawasan yang bertangga. Ini membuatkan latihan kecergasan menjadi sempurna.




Flora dan Fauna
Terdapat pelbagai Tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok hutan, menyebabkan ia sesuai dikenali hutan pendidikan. Terdapat pokok-pokok yang dikenalpasti dan di label nama pokok tersebut dengan nama saintifik.



Haiwan dan Serangga
Haiwan yang ketara dapat dilihat adalah monyet jenis ekor panjang. Terdapat pada beberapa laluan sahaja kumpulan monyet2 ini sering berlepak, jadi kebanyakan laluan anda tidak akan dapat melihat kelibat monyet2 ini. Oleh kerana Bukit Gasing ini adalah hutan jadi anda perlu berwaspada kepada haiwan dan serangga menjalar seperti lipan dan ular. Walaupun tiada kes tapi perlulah waspada dan berhati-hati.

Anda boleh baca entri bukit gasing untuk trail2 lain di entri berikut
1. https://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/
2. https://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/
3. https://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/
4. https://hamydy.wordpress.com/2011/02/02/bukit-gasing/
5. https://hamydy.wordpress.com/2014/05/04/bukit-gasing-via-pantai-hillpark/

Posted in Kesihatan, Riadah Santai, Sukan | Tagged: | 3 Comments »