The life journey

Kembara Kehidupan

Bukit Gasing ~ Latihan Pre Mt Kinabalu

Posted by hamydy on 26, May 2013

Gasing
Bukit Gasing
Latihan Pre Kinabalu kali ini di bukit gasing merupakan latihan terakhir sebelum kami mendaki Mt Kinabalu pada 31 May 2013 ini. Ramai yang tidak percaya yang bukit gasing ini boleh dijadikan sebahagian dari latihan. Latihan kali ini saya buat lain dari biasa, memandangkan saya tidak sempat untuk buat latihan ke Gunung Nuang, Gunung Irau dan Gunung Datuk sebulan sebelum tarikh mendaki disebabkan kekangan tugas maka untuk latihan akhir ini saya buat Latihan 5 jam di Bukit Gasing. Bagi mendapat kepenatan yang hampir sama dengan mendaki Mt Kinabalu maka perlu buat 5-6 jam dengan merancang laluan trek tertentu di Bukit Gasing.
gasing
Berikut adalah laluan Trek Bukit Gasing yang telah saya rancang dengan bantuan salah seorang rakan saya iaitu Mr Siva yang merupakan pendaki tetap Bukit Gasing. Kami memulakan latihan jam 7.30am, dengan peserta yang datang sebanyak 11 orang.
Gasing Gasing

Gasing Gasing
1. Trek Kuil dan Menara Telekom
Trek ini memang menegak dan tinggi, ada 3 laluan untuk ke kuil ini. Mana2 pun boleh. Biasanya pendaki akan memilih laluan naik dan turun yang berbeza. Untuk Trek ini kami ulang 2 kali, jadi dapat 2 bukit yang mencanak 2 kali, nak tercabut lutut jugak peserta yang lama tak traning. tapi semua ok dan bersemangan.
 
Gasing Gasing

2. Trek Menara Pandang
Selepas turun dari trek kuil yang pertama kami melalui trek ke menara pandang. Dari menara pandang ini kita akan dapat lihat puncak Kuil, trek ini kita dapat merasa tangga, walaupun tidak tinggi sangat, sebab i menegak dan bertangga maka dapat la merasa kaki ni latihan tangga. Selepas turun trek menara pandang kami ulang trek kuil kali kedua selepas tu kami turun trek kuil melalui trek Tangki Air. kat sini sudah satu bukit.
Gasing Gasing
3. Trek Tangki Air
Trek tangki air ni jalan tar, ada 2 tangki air, satu rendah dan satu tinggi yang turun dari kuil. jadi di trek ini anda boleh sambung buat latihan dengan berjoging naik dan turun 2 kali sebelum meneruskan ke trek lain. Kat trek ini kalau kita buat ulang alik dapat la merasa 1 bukit yang sederhana.
Gasing Gasing
Gasing Gasing
4. Trek Taman Rek Rekreasi
Setelah selesai trek tangki air kami meneruskan trekking ke menuju ke Taman Rek Reasi yang terletak di tengah2 hutan bukit gasing. Dari trek tangki air kami akan melaui sungai dan mula mendaki bukit yang sederhana tinggi sebelum sampai ke Taman Rekreasi. Di taman rekreasi kami berhenti rehat dan makan. Di sini ada kemudahan pondok dan tandas. Kelihatan juga pengunjung yang mandi manda di sungai. Taman Rekreasi ini baru sahaja siap tahun ini. Untuk trek ini kita dapat 1 bukit yang sederhana.
Gasing Gasing
5. Trek Bunglow Lama Terbiar
Setelah selesai berehat di Taman Rekreasi kami meneruskan trekking melalui Trek Bunglow Lama. Bunglow lama yang nampak scary ini dah lama terbiar rasanya bunglow ini di bina zaman british dahulu dimana kawasan ini dahulunya sebahagiannya adalah estet. Trek ini memang mencabar sebab menegak dan bertangga.. memang menyengat la kaki lalu trek ini. kat trek ini kita dah dapat 1 bukit. selepas trek bunglow ini kami menerus trekking ke Trek Jambatan Gantung.
IMG-20130525-02340 Gasing
6. Trek Jambatan Gantung dan Bukit Abu Bakar
Trek ini memang trek kebiasaan para pengunjung lalu. Di trek ini kita akan melalui satu jambatan Gantung yang terletak betul2 belakang rumah Bunglow. Jadi kalau nak shortcut boleh masuk terus ke jambatan gantung ini melalui rumah bunglow tepi jalan. Selepas melalui jambatan anda akan mula mendaki satu bukit. selepas turun bukit ini akan jumpa anak sungai kecil kekadang kering. Dari anak sungai kecil yang hampir kering ini kiata akan mula mendaki Bukit Abu Bakar, Trek bertangga dan menegak, memang tinggi. Sesuai untuk latihan kaki. di trek ini biasanya pengunjung atau pun para pendaki yang buat latihan akan membuat berulang kali trek ini sehingga penat. Sebelum ini ada 2 orang pendaki yang hendak mendaki Gunung Kilimanjaro telah membuat latihan di trek ini hampir setiap minggu dengan 12-20 kali pusingan dengan membawa beg beban berkilo2. Memang terbaik la mereka.

setelah selesai trek Jambatan gantung dan Bukit Abu Bakar kami mula trekking pulang ke pintu gerbang. Keseluruhan latihan tamat pada jam 12.30 tengah hari. Ngam-ngam 5 jam. Kesemua peserta puas dan rasa teruja dengan latihan ini dan tidak sagka buleh buat latihan seperti ini tanpa pergi jauh ke gunung2 lain seperti Nuang dan Datuk. Jadi rumusan dari latihan ini kami berjaya mendaki 7 buah bukit dalam hutan Bukit Gasing ini.

Selepas latihan ini para peserta hanya akan membuat latihan stamina dengan berjoging sahaja kerana tinggal 1 minggu sahaja lagi untuk ke Mt Kinabalu.

Sekian Laporan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: