The life journey

Kembara Kehidupan

Ternakan Ikan Keli (Catfish)

Posted by hamydy on 17, April 2008

Ikan keli adalah sejenis ikan air tawar yang banyak terdapat di Malaysia . Ikan keli boleh didapati di kebanyakan sawah padi, sungai kuala dan tasik.

Sekarang ni ikan keli mula diternak di dalam kolam buatan dan dikomersial. Ikan keli menjadi hidangan yang diminati ramai kerana rasanya yang enak dan berkhasiat ikan keli terdiri dari pelbagai jenis spesies iaitu keli bunga, keli kayu, keli esotik dan keli memah.

Ternakan
Ikan keli boleh diternak dalam kolam besar, kanvas atau sekadar dalam kolah. Mudah membiak dengan memberi makan reja daging ayam, lemak ayam dan sebagainya. Ikan keli yang diternak di kawasan sawah padi dapat membantu mengawal makluk perosak dengan memakan ulat2, larva cacing dan serangga.

Untuk menjadikan ternakan keli ini sebagai komersial, pengusaha perlu sekurang2nya menternak 100 ribu ekor bagi satu spesies ikan keli. Kolam ternakan boleh di disediakan dalam bentuk kolam tanah, kolam simen dan juga kolam kanvas. Ikan keli di beri makan seperti pellet, daging atau lemak ayam, ikan baja atau roti. Ikan lebih gemar makanan berbentuk pepejal.

Hasil
Hasil ikan keli oleh dikutip selepas 60-90 hari selepas di lepaskan dalam kolam. Purata berat sekitar 200gram sekilo dan dijual sekitar RM3 sekilo. Pada masa ini disebabkan permintaan semakin meningkat harga boleh mencecah antara RM4.50-RM5 sekilo di pasaran terbuka.

Peluang
Industri ternakan ikan keli ini adalah adalah satu industri yang menguntungkan pada masa ini. Memandangkan permintaan tinggi, pulangan yang cepat dalam 3 bulan, tidak memerlukan ruang yang besar dan kos penyelengaaraan yang rendah dan lebih jimat jika diproses sendiri, menjadikan industri lebih menguntungkan jika diusahakan. Selain untuk masakan ikan keli boleh juga dip roses dagingnya seperti surimi,ikan salai dan sardin.

Peluang ini boleh dipelajari dari pelbagai agensi antaranya seperti Kelab Usahawan Tani Malaysia (KUAT) yang banyak bekerjasama dengan JPK, MECD dan LPP. KUAT sering menganjurkan seminar2 asas tani oleh itu jika ada yang berminat boleh la hubungi no berikut:
Aminuddin Mohamad 016-6113413 / siti Azliza 03-20905109

Sumber : Utusan Malaysia Jumaat 26 Oktober 2007

 

 

About these ads

49 Responses to “Ternakan Ikan Keli (Catfish)”

  1. ainie said

    Jika saya berminat untuk menjadi pengeusaha, bagaimana

  2. hamydy said

    kalau nak jadi pengusaha cuba la hubungi number yang tertera dalam artikel ini

  3. haniff said

    saya berminat nak bentuk satu team yg mempunyai passion dalam industri ini..

    so dari mana saya perlu bermula ??

  4. mohd fauzi bin ngah said

    mmg ramai yg berminat tntg projek keli nie..
    tp aper yg sayer tahu mereka bermasaalah dr segi pasaran.
    adakah pihak tuan membeli semula hasil tuaan perternak?

  5. hamydy said

    masalah pemasaran. penternak kena lebih kreatif untuk memasarkan produk keli ini sama ada pasarkan secara segar pada restoran atau mana2 kedai ikan, ataupun secara hasil produk seperti memproses menjadi ikan keli salai, keropok keli dan sebagainya.

  6. akmil said

    Kami ada membekalkan kolam kanvas dan kolam fiber..Pakej yang

    disediakn :

    Pakej RM25000

    – 6 buah kolam Fiber ( diameter 8 kaki )
    – Sistem penapisan dan pam
    – Paip PVC
    – khidmat pemasangan

    Pakej RM 6000

    – 4 buah kolam kanvas ( 15 x 8 )
    – khidmat pemasangan

    Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi kami : 017-3321232 ( akmil )

    http://ternaklintah.webs.com/

  7. gg said

    jika pihak tuan berminat saya ada menyedia kan ikan air tawar untuk tempahan. kesemua ikan – ikan tersebut adalah berkualiti dan hanya di beri makanan pelet sahaja.saya juga menerima tempahan untuk benih dan juga induk ikan.

  8. hamydy said

    salam Gg
    harap saudara boleh berikan butiran lengkap perniagaan saudara untuk mudah dihubungi.

    sekian

  9. Azrin aliman said

    Kalau tak kreatif nak pasaran ada tak alternatif pasaran lain. Kalau ada sila la hubungi saya di no ini. 012-9239599. Bukan apa saya skang buat keli dalam kanvas dan sy hanya beri makan palet tetapi ada masalah dalam pasaran sebab saya diberitahu keli organik sukar dipasarkan kerana mahal. Tolong la yer. Harga saya tawarkan hanya rm3.60 sekilo.

  10. FENDI said

    saya ingin tahu berapa banyak ikan keli perlu diisi di dalam kolam tanah..boleh berikan satu contoh untuk kiraan.Dan adakah air kita perlu tahu keadaan PH,apakah alat yang digunakan? ada jual ker?

  11. hamydy said

    terdapat sukatan tertentu bilangan ikan keli untuk dalam sesuatu sangkar atau kolam tanah. kerana ruang yang cukup dan makanan yang cukup akan mempengaruhi kualiti ikan keli yang diternak.selain itu kualiti air kolam juga penting dan perlu di kawal, seperti Ph, kepekatan,dan sebagainya. maklumat lanjut boleh diperolehi dari jab yang berkaitan.

  12. Azrin said

    saya berminat dgn projek penternakan ni, tapi masalah utama saya ialah tentang pasaran. pasaran di sekitar johor bahru sgt mendukacitakan. jika tak keberatan, boleh tuan e-mail kpd saya prospek pasaran luar di johor?

  13. Rose Bt Miswan said

    salam,En. Hamydy saya amat tertarik dengan ternakan ikan keli dalam sangkar Kanves, sekarang nie saya dah mempunyai lebih kurang 11 buah tong kanves, setakat nie dalam proses pembersihan, yang menjadi masalah saya, saya tiada basic langsung dalam ternakan ikan keli nie, so saya berharap supaya En. Hamydy dapat memberikan sedikit penerangan kepada saya.

  14. Nik Kuntum said

    Saya menternak ikan keli di sebuah daerah di Negeri Sembilan. Masalahnya ialah saya masih lagi kekurangan pemborong/pembeli. Bagaimanakah masalah ini boleh di atasi?

    • hamydy said

      masalah kekurangan pemborang dan pembeli ini dapat diatasi dengan keluar mencari pemborang. Nik Kumtum kena bijak dan berusaha lebih dengan keluar mencari pembeli dan pemborong. Sekiranya kita hanya menunggu orang datang membeli dan memborong ikan dari kolam kita sahaja maka kita akan lambat berkembang. Nik Kuntum perlu melantik seorang pekerja atau menjadi sendiri pegawai pemasaran. Pegawai pemasaran kerjanya hanyalah keluar mencari pembeli dan pembekal disamping membuat promosi dalam internet ataupun surat kabar.

      selain cara pemasaran cik kuntum boleh memproses sendiri ikan keli ini menjadi produk akhir yang boleh terus guna seperti ikan keli kering, krepek ikan keli dan sebagainya yang dipikirkan sesuai. asil produk akhir ini juga perlu dibuat pemasaran.

      pendek kata Cik Kuntum tidak boleh hanya duduk tunggu orang datang membeli. kita kena keluar dan promosikan produk kita di luar. Baru boleh berjaya.

  15. lingch86 said

    Sir, ada service di Sarawak???

  16. abu said

    ORGANIK KELI

    “PALING PENTING DAPAT MEJIMATKAN KOS MAKANAN (DUIT), MENJIMATKAN MASA & BAHAN-BAHAN YANG “HALAL”..

    Satu penemuan baru dalam ternakan keli dan juga ikan air tawar telah ditemui..

    percaya atau tidak sekirannya anda penternak ikan air tawar menternak ikan tanpa beri makan setiap hari..

    pelik tetapi benar…

    setelah anda masuk benih, hanya tunggu pembesaran ikan tersebut dan terus dipasarkan..

    …tak perlu Pellet…

    …tak perlu makanan tambahan…

    …tak perlu perut ayam…

    …tak perlu bangkai haiwan…

    penyelengaraan mudah

    …tak perlu tukar air walaupun untuk pusingan seterusnya…

    …tak perlu pam dan filter untuk pastian air persih…

    sangat menjimatkan

    …hanya sekali masukan organik sehingga hasil dituai…

    …hanya setengah organik untuk pusingan berikutnya…

    (jika pusingan pertama 5kg, pusingan ke dua hanya 2.5kg)

    …tidak perlu penyelengaraan hari-hari..

    …jimat masa..

    …jimat pekerja…

    …jimat elektrik/bahan api..

    …jimat air…

    …jimat kos..

    ikan lebih lincah dan sihat

    kadar kematian anak benih sangat rendah

    amat sesuai untuk ternakan dalam kanvas, kolam simen, fiber

    5kg(1 beg)= 500 ekor benih keli
    Penghantaran percuma sekitar gerik.Perak

    satu beg= RM75 (5kg)

    Sila hubungi…

    Abu 017-5037247, 013-2061185(24jam), 057912746(p) (Gerik, Perak)
    Fatah 019-2777782 (Setapak, Kuala Lumpur)
    Hakim 012-4488919 (Kulim, Kedah)

    Harga di atas tidak termasuk kos penghantaran. Jika permintaaan banyak harga
    boleh dirunding lagi..

    Cuba dulu baru tau..berminat call atau sms

    stok terhad..

    • Alex said

      bela ikan tak perlu bagi makan??? macam mana tu??? Setahu saya nak bela ikan kenalah berikan makanan. kalau tak bagi macam mana ikan-ikan tu nak membesar/ hidup??? cuba bagi penerangan yang jelas sikit.

  17. zaki said

    kepada abu said;;

    saya berminat nak beli produk awak boleh hantar kat johor tak?
    call saya 0127658752

  18. rozmi said

    saya baru nak belajar bela ikan keli dalam poly tank. Berapa ekor boleh letakkan dalam tangki polytank tu? bagaimana pula dengan kekerapan memberi makan ,? Terima kasih.

  19. Moscow company offers huge variety of flat major repair services, dalle laying, flooring – professionalism guaranteed. We provide construction materials of domestic and foreign manufecturers. Craftmanship and professionalism of our specialists will leave any demanding client satisfied.

  20. mat said

    Saya juga berminat dalam bidang ini. Disebabkan minat saya dah banyak melayari website yang berkaitan dengan ikan keli. Apa yang saya dapati antara persoalan yang paling banyak diperkatakan oleh orang kita ialah tentang pasaran.Bagi saya cukuplah kalau kita sudah di beri nasi, takkan kita masih nak mengharap orang untuk menyuap ke mulut kita.Sekarang ni saya dalam proses nak cari tempat untuk kolam dan nak pilih jenis kolam yang lain sudah ada termasuk pembeli.Ingat…bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah.

  21. Ina Mohamad said

    Saya nak menternak ikan keli tapi menggunakan sumber air dari matair dan menternak menggunakan water tank yang besar / kolam simen. Adakah sumber matair tersebut sesuai digunakan, tetapi sekarang saya membuat percubaan membela ikan keli menggunakan air tersebut dan memberi makan dedak dan dalam 1 bulan lebih terdapat 3 ekor ikan keli telah mati. adakah ianya disebabkan air atau makanan.

  22. PELUANG ISTIMEWA KEPADA BAKAL USAHAWAN
    Assalamualaikum,,,, kepada saudara2 yang berminat atau yang baru ingin menceburi dalam bidang projek ternakan ikan keli ini, pihak kami sedia membantu anda untuk menjalankan projek anda, kami menyediakan pakej yang menarik dan hebat serta berkualiti kepada anda bakal usahawan ternakan ikan keli, khidmat nasihat dan cara-cara penjagaan ikan keli diberikan secara percuma…hubungi kami jika anda ingin menambahkan pendapatan anda dalam bidang yang makin popular kini.
    Jika anda berminat sila ke blogspot saya :-

    http://irfanglobal.blogspot.com/

    • saya berumur 20 tahun dan merupakan seorang pelajar universiti awam di Malaysia dan baru memulakan pengajian. namun saya amat berminat dalam penternakan ikan terutamanya ikan keli ini. bagaimana caranya untuk memulakan penternakan ini di kala usia saya yang masih muda dan tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam bidang penternakan…dan saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan :
      . berapakah kos yang diperlukan bagi memulakan penternakan.
      . berapakah bilangan kolam yang sesuai sebagai permulaan.
      . berapa jumlah benih keli yang diperlukan.
      . berapakah kadar kematian ikan keli dalam jumlah 100,000 ekor ikan.
      . ikan keli jenis apakah yang sesuai untuk tujuan komersil
      . ikan keli jenis apa yang sesuai untuk pernternakan(tahan penyakit,kurang kadar kematian, jimat kos dan menguntungkan)

  23. JUTAWAN GLOBAL said

    JUTAWAN GLOBAL

    “TERNAKAN IKAN KELI KANVAS”

    BERMAINAT INGIN MENCEBURI BIDANG INI? TAPI TAK TAHU BAGAIMANA NAK BERMULA,JANGAN RISAU KAMI DARI JUTAWAN GLOBAL SEDIA MEMBANTU ANDA. TIDAK PERLU MELABURKAN MODAL YANG BANYAK. MENGAPA PERLU KELUARKAN MODAL SEHINGA BERPULUH-PULUH RIBU,HANYA NAK MEMILIKI SET KELI YANG SERUPA DENGAN PAKEJ YANG KAMI TAWARKAN. DENGAN ADANYA KAMI,ANDA TIDAK PERLU RISAU,KAMI MENAWARKAN PAKEJ YANG MAMPU ANDA MILIKI.

    SENARAI UNTUK 1 SET KELI KANVAS:-
    BENIH KELI (15,000) EKOR.
    2 KANVAS 7X16X3.
    2 SET BESI.
    MAKANAN KELI,DEDAK KASAR DAN DEDAK HALUS.
    1 SET HANYA RM4800 DALAM JOHOR SAHAJA. LUAR DARI JOHOR AKAN DI ADAKAN PENAMBAHAN SEBANYAK RM200 KE RM300..

    ANDA TIDAK PERLU RISAU,PIHAK KAMI AKAN BELI BALIK HASIL BILA DAH CUKUP MATANG,DENGAN HARGA RM3.50 SEKILO.

    BERMINAT SILAHUBUNGI KAMI:-
    SYAM:- 0137889917
    NURUL:- 0172966437
    ALIF:- 0169667050

  24. khairul said

    sape berminat dgn keli organik rm3.90 sekilo boleh call khairul-0166411009.transport tidak disediakan.locasi tmn sentosa klang

  25. awi hebat said

    saya penternak keli.

    Saya ada bekalan ikan keli sekitar 300 tan pada bulan Ogos, 2009 ni. Harga cantik tapi syarat kena datang ambil sendiri kat kolam saya. siapa berminat boleh call saya 019-3363 618. Kolam saya ada di Kedah, Perak, Pahang, Negeri Sembilan dan Selangor sahaja.

    harga jangan risau, boleh bincang. Yang penting sama-sama untung

  26. rashid said

    saya ada nk jual keli matang.
    saiz 5-7ekor/kg.
    halal..makan palet.
    harga kita bincang dulu..
    sapa bagi harga cantik saya jual..
    call: rashid 017-7300696

  27. 100n said

    Membekal benih ikan air tawar (Keli, Tilapia & Haruan) dengan harga istimewa.
    HARGA BENIH KELI (ex-farm)
    Benih keli 1″ – RM0.02/ekor
    Benih keli 2″ – RM0.06/ekor
    Benih keli 3″ – RM0.12/ekor

    HORMON.Ovaprim : Rm 65.00 per botol

    MAKANAN IKAN KELI (Cargill).
    1. Starter 20kg : RM 60.00/bag (serbuk/crumble)
    2. Grower 20kg : Rm 50.00/bag (pellet 2mm)
    3. Finisher 20kg : Rm 50.00/bag (pellet 3mm)

    EM (EMAS)EM 1 Liter Rm 30.00 : per/botol Molasse 1 Liter RM 5.00(1 EM :1 Molasse:18 Air L = EMAS)
    1 L EMAS untuk 5 000 L air ikan sahaja.

    ARTEMIA OSI (95%)RM 120

    Moina RM1.00 per pack

  28. amy(pening) said

    salam…
    sy ni ade 6 kolam kanvas,sebelum ni tiade masalah untk membeli dan menjual ikan keli.sy ingt nk tambah lagi beberape kolam,tp skrg penjual dan pembeli tu dah cabot lari.sy dah puas mencari untk menjual dan membeli ikn ni.sy asal mersing,ramai pengusaha di mersing pening kepale,kerana diaorg pon same mcm sy.ikn keli sy dah tebiar mcm tu saje.tp sy masih bagi ikn makan.kalau encik boleh membeli dan membekal ikn keli sila call@email sy…kerjasama encik sy hargai..terima kasih
    0177898985
    amy_ecs@rocketmail.com

  29. Adi said

    PEMBEKALAN BENIH KELI

    Hubungi Adi -> 0175911959
    Kawasan-> Perak
    Penghantaran -> Bergantung kepada jumlah ikan yang di hantar.

  30. saya adalah seorang pelajar universiti…..baru memulakan pengajian…tetapi saya amat berminat dalam penternakan ikan terutamanya ikan keli ini. bagaimana caranya untuk memulakan penternakan ini di kala usia saya yang masih muda dan tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam bidang penternakan…dan saya ingin mengajukan beberapa pertanyaan :
    . berapakah kos yang diperlukan bagi memulakan penternakan.
    . berapakah bilangan kolam yang sesuai sebagai permulaan.
    . berapa jumlah benih keli yang diperlukan.
    . berapakah kadar kematian ikan keli dalam jumlah 100,000 ekor ikan.
    . ikan keli jenis apakah yang sesuai untuk tujuan komersil
    . ikan keli jenis apa yang sesuai untuk pernternakan(tahan penyakit,kurang kadar kematian, jimat kos dan menguntungkan)

  31. 100n said

    Mohd Ghaffoor,

    berapakah kos yang diperlukan bagi memulakan penternakan.
    -bergantung kepada kamu, bermula dari RM5000 sehingga RM50000. Yang Penting, mesti ada tempat dan sumber air yang cukup.

    berapakah bilangan kolam yang sesuai sebagai permulaan.
    -2

    berapakah kadar kematian ikan keli dalam jumlah 100,000 ekor ikan.
    -bergantung saiz. 1″ biasanya 30%, 3″ biasanya kurang dari 5%

    berapa jumlah benih keli yang diperlukan.
    -bergantung kepada saiz/kuantiti kolam

    ikan keli jenis apakah yang sesuai untuk tujuan komersil
    -ikan keli yang murah. Lagi murah Lagi senang dikomersil kan

    ikan keli jenis apa yang sesuai untuk pernternakan(tahan penyakit,kurang kadar kematian, jimat kos dan menguntungkan)
    -Mmmm… ikan keli jenis plastik kot.

    Buatlah sikit marketing dulu sebelum ceburi bisnez ini. Janganlah tahi hangat-hangat ayam sahaja… bazir masa.

    perlu advice sikit boleh email I di ras.aquasafe@gmail.com

    Gluck

  32. izham said

    Bayanz Agrofarm ( Tanjung Malim, 500m dari Tol Tanjung Malim)

    PT 1071 KG.JAMBU/ KG. JELUTONG/ KG. KELIANG,

    44100 KALUMPANG

    HULU SELANGOR

    C/P : En. Wan

    H/p: 013-6902269/ Off: 05-4583772

    benih keli, talapia, pain, puyu, baung juga ada….

    Makanan ikan keli, Talapia, Patin

    pelet ikan: ( 100% Thailand)

    9961 (0.5mm) baby feed -50% = RM 170.00
    9961 (1.0mm) -34% = RM 75.00

    pelet keli:

    7710 (1.5mm) -30% =RM56.50
    7711 ( 2.0mm) -30% =RM52.50
    7712 (3.0mm) -25% =RM50.50

    pelet patin:

    9931 (1.5mm) -18% =RM42.50
    8933 (3.0mm) 16% =RM42.50
    9932 ( 2.0mm) -16% =RM39.50
    9933 (3.0mm) -16% =RM38.50

    pelet Talapia:

    Cargil 6103-1 -34% =RM50.50
    Cargil 6103-3 -34% =RM50.50
    Cargil grower -28% =RM52.00

    pelet KELI:

    cargil Keli king no 2- 32% =RM 49.50
    cargil keli king no 3- 32% =RM 49.50

    cargil ikan air tawar grower 20% =RM 47.00

    *( semua pelet ikan 20kg/beg)

    Makanan Ruminant ( lembu, kambing)

    Pelet PKP = RM 25.00
    Pelet PKE = RM 33.00
    Pelet DCP = RM 45.00
    Pellet kambing = RM 43.00

    * pellet lembu dan kambing semua dalam 50 kg/ beg

  33. shamugam said

    saya sudah bela ikan keli dalam kolam buatan simen dengan memberi makanan berbentuk pelet.Pada awal pembekal anak berjanji akan membeli ikan tersebut ettapi janjinya tetap tinggal janji sahaja. Saya sepatutnya sudah menjual ikan keli saya dua bulan yang lalu tetapi masih menunggu pembeli.Setiap hari saya memberi makan ikan keli sebanyak Rm 20.00. Saya kini sudah tak mampu untuk memberi makan. Adakah sesiapa ingin membeli ikan saya. Kini saya tiada hala tuju untuk menjual ikan ini. Bilangan ikan dalam 15 ribu dikawasan Seremban.Sekiranya ada sesiapa yang berminat sila hubungi saya.

  34. angah said

    Assalammualaikum…… saya nak tanya pada saudara bagaiman kita nak menjaga ikan keli yang bebas dari penyakit?
    sebab saya baru saaja bercadang untuk buka perternakan ikan keli ini.
    bagaimana saya nak tahu kan keli dapat penyakit atau ikan keli tidak mebesar.
    satu lagi betul ke ikan keli ini senang diternak kalau kite guan cara yang betul

  35. hafiz said

    nk tanye pndpt.. prlukh ternakan ikn keli dlm knvas mmrlukan enjin pnapis air..

  36. Shaiful Rizam said

    salam…saya salah seorang pembuat makanan ikan berteknologi tinggi,mengandugi protein dan kalsium tinggi untuk pembesaran ikan ternakan….berminat hubungi saya DELTA VENTURES 010-3665185 (Shaiful)

  37. mussalman said

    salam 1 malaysia…. benih keli untuk dijual di perak (teluk intan/kg gajah) 2 inci harga 5.5 sen sahaja 017-2189628 en man…… juga ada patin dan talapia merah

  38. saya berminat untuk memulakan perternakkan ikan keli di sabah..saya sudah memiliki 1 kolam untuk diusahakan..tapi saya ada masalah dari segi benih anak ikan keli dan masalah pasaran di sabah.

  39. ali (ikan keli) 019-2899870 said

    saya baru menjalanan penternakan ikan keli…start akhir bulan 4, rasanya dlm awal bulan puasa ni dah cukup matang untuk dijual… makanan palet 100%, anggaran dlm 6-7t…
    disebabkan ada lebihan lebih kurang 1-2t sapa-sapa yang memerlukan ikan keli ni leh la call saya… kolam di felda sg. buaya, selangor… ali 019-2899870

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 171 other followers

%d bloggers like this: